본문 바로가기
Music Story/지휘자와 오케스트라

악기를 통한 회화적인 묘사(Pictorial depiction through musical instruments)

by 정마에Zeongmae 2025. 3. 31.
728x90
반응형
▲1780년 초 독일어권의 주요 오케스트라 도시(출처: 파울 베커, "오케스트라")


    18세기 오페라에서의 악기를 통한 회화적인 묘사에 대한 경향은 줄거리를 사실적으로 해석하려는 추세와 함께 강화되었다. 이에 따라 악기들의 중요성도 증가하였다. 성악양식은 텍스트의 사실적 재현을 추구하였고, 성부의 압도적인 성악적 이용은 무시되었다. 또한 다이내믹도 극적 목적을 위한 이러한 기악적 효과의 형태로 도입되었다.

    폭풍우의 묘사나 점점 다가왔다 사라지는 군중의 묘사는 - 예를 들어 그레트리(Grétry)의 <두 명의 구두쇠들>(Les deux Avares) 중에서 야니챠(Janitschar)의 유명한 합창 - 크레셴도와 데크레셴도의 사용을 환영하는 기회를 제공하였다. 예상치 않았던 돌발사건에 대한 놀라움은 갑작스러운 '피아노(piano)' 또는 갑작스러운 '포르테(forte)'를 통하여 드라마틱한 영향력을 표현할 수 있었다. 음악적으로 아주 자연스럽게 점점 커지는 크레셴도를 통하여 점점 상승하는 긴장된 감정을 확실히 보여주었으며 또한 디미누엔도를 통하여 긴장해소를 여실히 나타냈다.

    이러한 방식으로 오페라에서 극 줄거리의 사건들은 그에 상응하는 오케스트라의 동조를 요구했다. 그리고 의심할 바 없이 작곡가들도 그러한 특수한 오케스트라 효과를 요구하는 극 줄거리를 찾았다.

    아마도 다음의 두 가지 경향들이 함께 영향을 끼쳤을 것임이 분명하다. 즉, 극 줄거리에 따라 요구되는 오케스트라의 회화적 묘사의 필연성과 그리고 감명적인 오케스트라의 효과를 제공하는 것이다. 그 계기의 출처가 어떻든 간에, 중요한 것은 성악과 오케스트라와 함께 하는 표현묘사가 합동작업을 함으로써 끊임없는 상호교환이 일어났다는 것이다. 모든 부분들은 이러한 상호 교환으로부터 유익함을 얻었으며, 특히 오케스트라는 이러한 상호교환의 유익으로부터 가장 큰 장점을 가지고 있었기 때문에, 오케스트라의 풍부한 표현력은 명백히 드러나게 되었다. 이러한 과정 속에서 오케스트라는 계속해서 성장된 어법을 얻게 되었으며, 또한 오페라 이외에도 무대의 제한들을 자유로이 벗어나서 사용될 수 있었다. 오페라의 뒤에 오는 발전은 오케스트라의 엄청난 성장에 영향을 끼치게 되며, 점차 신하가 주인이 되어 그야말로 이 예술 형태의 모든 다른 요소들을 독재적으로 지배하는 전제 정치적 폭군이 되었던 것이다.[각주:1]
https://youtu.be/-5Weql7f-d8?si=qUXJmiEiAxHz6e0f

 


반응형

    The tendency toward pictorial depiction through instruments in 18th-century opera was reinforced by the tendency to interpret the plot realistically. Accordingly, the importance of instruments also increased. Vocal style pursued a realistic representation of the text, and the overwhelming use of vocal parts was ignored. Dynamics were also introduced as instrumental effects for dramatic purposes.

    The depiction of a storm or the depiction of a crowd gradually approaching and then disappearing - for example, the famous chorus of Janitschar in Grétry's Les deux Avares - offered opportunities for the welcome use of crescendo and decrescendo. The surprise of an unexpected event could be expressed with dramatic impact through a sudden 'piano' or a sudden 'forte'. The gradually increasing tension was clearly expressed through a crescendo that was musically very natural, and the tension was also clearly released through a diminuendo.

    In this way, the events of the plot in the opera demanded a corresponding orchestral sympathy. And undoubtedly the composers also sought plots that demanded such special orchestral effects.

    It is clear that two tendencies must have been at work together: the necessity of the pictorial representation of the orchestra as required by the plot, and the provision of impressive orchestral effects. Whatever the source of the impetus, the important thing was that the expressive descriptions of the voice and the orchestra worked together in a constant exchange. All parts benefited from this exchange, and the orchestra in particular benefited most from it, so that its expressive powers were clearly revealed. In this process, the orchestra acquired a constantly growing idiom, and was also able to break free from the restrictions of the stage, even in works other than opera. The subsequent development of the opera influenced the enormous growth of the orchestra, and gradually the subject became the master, a despotic political tyrant who ruled over all the other elements of this art form.

  1. 파울 베커, "오케스트라" 중에서 [본문으로]
728x90
반응형