이탈리아 그리고 독일에서도 오페라카펠마이스터(Opernkapellmeister)는 자신이 레치타티보를 반주하는 쳄발로에 앉아서 리듬을 지시하였다. 음량이 충분하지 않고, 더욱이 악기들을 결속시키기에는 그다지 정확하지 않은 이러한 방법은 부분적으로 쳄발로만으로 반주하는 이탈리아적 '세코 레치타티보(Secco Recitativo)'와 관련된 것이었다. 프랑스적 오페라는 이러한 '딱딱한(Secco)' 레치타티보를 사용하지 않았다. 쳄발로는 프랑스 오케스트라의 중요한 구성 요소가 아니었다. 그렇기 때문에 쳄발로의 부정확한 지휘법 대신에 긴 지휘봉의 정확한 박자 치기가 실습될 수 있었다. 1
또 하나의 다른 방법은 바이올린들의 첫 번째 자리에서 바이올린 활로 지휘하는 것이었다. 그러나 이 방법은 콘체르트에서만 사용되었다. 이것은 하이든이 아이젠슈타트에서 가장 많이 구사했던 방법이었다. 후에 런던에서 하이든은 쳄발로 앞에서 지휘했다. 이러한 방법은 연주자들의 확신감에 대한 어느 정도의 신뢰감을 전제로 했다. 프랑스적 방법은 보다 확실하고 군대적이며 그리고 이들의 정확도에 힘입어 근대 오케스트라의 기초가 만들어졌다.
오케스트라는 무대 옆 원래의 자리로부터 점차적으로 무대 앞으로 나오게 되었다. 원래 그리스 극장에서 합창 자리를 지칭했던 '오케스트라(orchestra)'의 개념적 사용은 아마도 이러한 자리 배치에 따라 유래되었을 것이다. 그러나 이러한 오케스트라는 그들의 스탠드 불빛과 연주자들의 추한 바쁜 작업과 함께 그 드라마적인 환상을 깨뜨리지 않았는가? 특이한 것은 이러한 문제점이 프랑스에서 처음으로 제기되었다는 점이다. 한 프랑스인, 더 정확히 말해서 프랑스에 살고 있던 벨기에 사람 그레트리(André Ernest Modeste Gretry)가 자신의 글에서 청중들에게 보이지 않는 오케스트라에 대한 문제를 논의한 것이다. 그레트리는 륄리가 죽은 지 약 40년 후, 1741년에 태어났으며, 그레트리의 꿈을 실현시키는데 적격자였던 바그너(Richard Wagner)가 태어난 해인 1813년에 사망했다.
전체적으로 보자면, 프랑스인들은 사용된 오케스트라 테크닉을 여러 가지 면에서 발전시켰던 첫 번째 사람들이었다. 륄리는 오케스트라의 가장 중요한 조직의 능력자였으며, 오케스트라의 전체적인 예술적 그리고 실제적 사항들을 체계화하였다. 그의 모델은 당시의 루이 14세의 강한 지배자적 자질에서 나타났던 절대적 군주체제였다. 루이 14세와 그의 통치방법들이 유럽국가들의 모든 정치적·사회적·예술적 활동을 위한 전형이 되었던 것처럼, 륄리의 오케스트라도 하나의 엄격히 조직된 악기 앙상블의 그 첫 번째 예, 즉 다른 유럽 궁정오케스트라를 위한 전형이 되었는데, 먼저 '오페라 오케스트라'에, 그러나 점차적으로 예술적 수준의 발전에 힘입어 향상하고 있던 '콘체르트 오케스트라'에도 영향을 끼쳤다. 2
2025.01.25 - [Music Story/지휘자와 오케스트라] - 오페라 오케스트라 2(Opera Orchestra 2)
https://youtu.be/Fk58rWYoS-o?si=GwLTdJPY-LzBrENa
In Italy and Germany, the Operakapellmeister sat at the harpsichord, which accompanied the recitative, and gave rhythmic instructions. This method, which was not sufficiently loud and, moreover, not very precise in uniting the instruments, was partly related to the Italian 'Secco Recitativo', which was accompanied only by the harpsichord. French opera did not use this 'hard' recitative. The harpsichord was not an important component of the French orchestra. Therefore, the precise striking of the long baton could be practiced instead of the imprecise conducting of the harpsichord. Another method was to conduct with the violin bow in the first place of the violins. However, this method was used only in the concerts. This was the method that Haydn used most in Eisenstadt. Later, in London, Haydn conducted from the harpsichord. This method presupposed a certain degree of confidence in the performers' confidence. The French method was more certain and military, and its precision laid the foundations of the modern orchestra.
The orchestra gradually moved from its original position at the side of the stage to the front of the stage. The concept of 'orchestra', originally referring to the chorus in the Greek theatre, probably originated from this arrangement. But did not these orchestras, with their stand lights and the ugly busy work of the musicians, destroy the dramatic illusion? It is remarkable that this problem was first raised in France. A Frenchman, or rather a Belgian living in France, André Ernest Modeste Gretry, discussed the problem of an orchestra invisible to the audience in his writings. Gretry was born in 1741, about 40 years after Lully, and died in 1813, the year Richard Wagner, who was the perfect person to realize Gretry's dream, was born.
Overall, the French were the first to develop the orchestral technique used in many ways. Lully was the most important organizer of the orchestra, and he systematized all its artistic and practical aspects. His model was the absolute monarchy that had emerged from the strong ruling qualities of Louis XIV at the time. Just as Louis XIV and his methods of government had become the model for all the political, social, and artistic activities of the European states, so Lully's orchestra became the first example of a strictly organized instrumental ensemble, a model for other European court orchestras, first for the 'opera orchestra', but also for the 'concert orchestra' which was gradually improving with the development of artistic standards.
'Music Story > 지휘자와 오케스트라' 카테고리의 다른 글
오페라 오케스트라 2(Opera Orchestra 2) (61) | 2025.01.25 |
---|---|
오페라 오케스트라 1(Opera Orchestra 1) (41) | 2025.01.14 |
하이든 예술의 내적 법칙(The inner law of Haydn's art) (76) | 2024.12.23 |
하이든의 아이디어(Haydn's idea) (90) | 2024.11.30 |
하이든의 교향곡(Haydn's symphonies) (63) | 2024.11.15 |