본문 바로가기
Music Story/지휘자와 오케스트라

오페라 오케스트라 2(Opera Orchestra 2)

by 정마에Zeongmae 2025. 1. 25.
728x90
반응형

▲ 륄리(왼쪽)와 스카를라티(오른쪽)

 

  몬테베르디는 오페라 작곡가로서 두 명의 후계자를 가지고 있었다. 북이탈리아 태생의 륄리와 남이탈리아 태생의 스카를라티가 바로 그들이다.

    륄리는 일찍이 파리로 왔고, 신속하게 궁정작곡가의 직위를 얻게 되었다. 스카를라티는 나폴리에서 오페라 작곡학교를 세웠으나, 비르투오소적인 성악예술의 발전 속에서 이루어졌기 때문에, 이곳에서의 오케스트라 역시 반주형태 이상을 뛰어넘지 못했다.

    이와는 반대로 프랑스 오페라는 춤과 성악이 혼합된 것에서 기초한 것이다. 언어의 뉘앙스에 따른 특별한 조건들과 성부들의 자연성에 따라 작곡을 해야만 했기 때문에, 프랑스 성악양식은 비르투오소를 위한 이탈리아적 경향을 피했다. 프랑스 성악양식은 노래와 낭송조의 레치타티보에 한정되었다. 오페라 전체의 중요 요소인 발레와 함께 하는 이러한 아주 드라마틱한 성격은 처음부터 일정한 오케스트라의 역할을 나타냈다.

    륄리는 이러한 오케스트라를 취급하는데 아주 이상적인 인물이었다. 그는 오케스트라의 연주자들을 교육시키고, 전체적으로 성악 그리고 춤과 똑같은 위치의 오페라 구성 요소로서 오케스트라의 음악전형을 만들었던 것이다. 춤은 오케스트라의 독립적인 발전을 위해 처음으로 그 기회를 제공하였다. 여기서 독립적이라는 것은 적어도 언어로부터의 해방이라는 의미에서 그러하다.

    춤을 위한 음악을 발전시켰던 사실을 제외하고라도 륄리는, 우리가 알고 있는 것처럼, 오케스트라를 위해 작곡된 오페라의 도입부, 즉 서곡을 만들었다. 륄리의 서곡은 하나의 빠른 푸가적 부분이 가운데 악장에 위치하며, 양쪽으로는 2개의 느린 악장들로 구성되어 있다. 이것이 소위 <프랑스적 서곡>이다. 서곡은 서서히 춤과 결합되었으며, 오페라로부터 분리되어 독립적인 오케스트라 작품으로서 연주되었는데, 이것이 바로 <프랑스 모음곡>이다.

https://youtu.be/wAO_1uS3wO8?si=_vm7APKq07XPTmz0

 

    또한 나폴리의 스카를라티도 오페라에 기악적 도입부가 필요하다는 것을 인식하였다. 그러나 그는 악장순서를 다르게 정했다. 느린 중간악장을 빠른 2개의 악장사이에 삽입시킨 것이다. 그는 이러한 곡을 '신포니아(Sinfonia)'라고 명명하였다.

https://youtu.be/8YYS-sqYg5s?si=3ftbN_A8g_eUne_V

 

    <프랑스 서곡>은 작품의 열정적인 성격을, 그리고 <이탈리아 서곡>은 가벼운 도입부적 성격을 강조했는데, 여기에서 삽입된 느린 악장은 대비효과를 가져왔다. 이 두 개의 유형들은 서곡의 계속적인 발전에 영향을 주었으나, 이탈리아적 '신포니아'는 비예식적인 즉흥음악에 머물렀던 반면에, 축제적인 장엄함과 함께 하는 프랑스 서곡은 처음부터 예술적으로 더 높은 수준의 유형으로 나타났다. 프랑스 서곡은 보다 높은 수준과 보다 큰 의미를 반영했는데, 즉 프랑스 오페라의 고유한 성격에 따라 오케스트라에 그 의미가 부여되었던 것이다.

    륄리는 이러한 음악의 오케스트라를 형성시키기 위해 필요했던 바로 그 개인적 자질을 가지고 있었다. 폭군적인 성격과 절대적 통치자와 같은 독재성으로 륄리는 긴 지휘봉으로 크게 리듬을 두드려가면서 자신의 악단을 이끌었다. 전해오는 이야기에 의하면 륄리는 긴 지휘봉으로 바닥을 치면서 리듬을 맞추곤 했는데, 실수로 발을 찍어 생긴 상처 때문에 결국 사망하게 되었다는 것이다.

    오늘날의 우리에게는 그러한 지휘법이 볼품없고 유치하게 여겨질 것이다. 그러나 춤곡의 자연성과 프랑스 오페라 음악의 강한 리듬적 악센트를 고려해 볼 때, 긴 지휘봉으로 바닥을 쳐서 강박을 표시하는 것이 얼핏 생각되듯이 그렇게 기이한 것은 아니다. 어쨌든 이러한 방법으로 악기들의 정확하고 그리고 통일된 합주가 관철될 수 있었으며, 여기에는 논란의 여지가 없었다.[각주:1]

2025.01.14 - [Music Story/지휘자와 오케스트라] - 오페라 오케스트라 1(Opera Orchestra 1)

 

오페라 오케스트라 1(Opera Orchestra 1)

'콘체르트 오케스트라(Concet orchestra)'는 기악예술의 새로운 대표적인 전형으로 발전되었으며, 새로운 음악적 형식을 가져와 새로운 청중들을 불러들였던 반면에, 다른 한편에서는 오케스트라의

zeong.tistory.com

 


반응형

    Monteverdi had two successors as opera composers: Lully, born in northern Italy, and Scarlatti, born in southern Italy.

    Lully came to Paris early and quickly became court composer. Scarlatti founded a school of opera composition in Naples, but because it was developed in the context of the virtuoso vocal art, the orchestra there never went beyond the accompaniment.

    In contrast, French opera was based on a mixture of dance and vocal music. Because it had to be composed according to the special conditions of the nuances of language and the naturalness of the voices, the French vocal style avoided the Italian tendency for virtuosos. It was limited to singing and recitative recitative. This highly dramatic character, along with ballet, an important element of the entire opera, indicated from the beginning a certain role for the orchestra.

    Lully was the ideal person to handle this orchestra. He educated the players of the orchestra and created a musical model for the orchestra as an operatic element on the same level as the singing and dancing. Dance was the first to offer the orchestra an opportunity for its independent development, at least in the sense of its liberation from language.

    Aside from the fact that he developed music for dancing, Lully also created the introduction to an opera, the overture, which, as we know, was written for the orchestra. Lully's overture consists of a fast fugal section in the middle movement, flanked by two slow movements. This is the so-called "French overture." The overture was gradually combined with the dancing, and was separated from the opera and performed as an independent orchestral work, which is the "French Suite."

    Scarlatti of Naples also recognized the need for an instrumental introduction to opera. However, he arranged the movements differently. He inserted a slow middle movement between the two fast movements. He called this piece "Sinfonia."

    The French Overture emphasized the passionate nature of the work, while the Italian Overture emphasized the light introductory nature, and the slow movement inserted here provided a contrasting effect. These two types influenced the continued development of the overture, but while the Italian 'Sinfonia' remained a non-ceremonial improvisation, the French Overture, with its festive grandeur, appeared from the beginning as a type of higher artistic quality. The French Overture reflected a higher level and a greater meaning, that is, the meaning was given to the orchestra according to the unique character of French opera.

    Lully possessed the very personal qualities necessary to form an orchestra of this music. With a tyrannical personality and the dictatorial nature of an absolute ruler, Lully led his orchestra by striking the rhythm with his long baton. According to legend, Lully used to strike the floor with his long baton to keep the rhythm, and he eventually died from a wound he accidentally got from hitting his foot.

    To us today, such conducting might seem crude and childish. However, considering the naturalness of the dance and the strong rhythmic accents of French opera music, it is not so strange to strike the floor with a long baton to indicate a strong beat as it might seem at first glance. In any case, the precise and unified ensemble of the instruments could be achieved in this way, and there was no room for controversy.

  1. 파울 베커, 「오케스트라」 중에서 [본문으로]
728x90
반응형