
차의 기원은 이견이 많지만 중국은 고대 신농씨 시대, 한국은 삼국사기의 기록상 신라 선덕여왕 시대인 7세기로 언급되어 있으며 일본은 8세기 경이라고 추정한다. 차는 인류의 오랜 역사와 함께 심신 수양의 요소였다고 할 수 있다.
차 명상은 차를 우리고 마시고 정리하는 일련의 모든 과정인 차생활과 명상의 통섭으로 그 과정을 있는 그대로 알아차리고 균형 잡힌 마음으로 평정심을 유지하는 것이다.
한재 이목의 다부에는 “내 마음의 차”를 의미하는 오심지차(吾心之茶), 초의선사의 동다송에는 “넘치지도 모자라지도 않는” 중정(中正)이라는 수양의 목표를 제시하고 있다. 차를 우리는 동안 지금, 나에 집중하지 않으면 차가 쓰거나 떫어진다. 이는 차는 명상, 마음 수양적 요소를 내포하고 있으며 지금, 현재를 알아차리는 수양이다.
뜨거운 물과 불을 다루는 차 명상은 깊고 유연한 호흡이 필수인 호흡 수련이다. 또한 차 명상은 차의 색과 맛, 향을 천천히 음미하는 수행이며 신경을 느슨하게 손을 움직이는 취미이다. 그러므로 차 명상은 느림의 철학을 기반으로 진행하는 수련이다. 차 명상의 호흡은 심신의 균형과 조화를 위한 수련이며, 긴장과 이완의 끊임없는 조율 과정이며, 움직임과 휴식의 조화가 수련의 핵심이다.
차 명상의 기본 원리는 균형성과 조화를 살려주는 상생의 원리이다. 우리의 삶은 감각을 통하지 않고 어떠한 세상도 이해할 수 있는 길이 없다. 경험은 의식이며 의식을 설명할 수 있는 것은 결국 감각이다. 감각의 주체는 몸이며, 몸은 시간과 공간 속에서 사물, 사람, 자연과 여러 관계를 맺으며 감각을 경험한다. 시간과 공간은 체험적 지반으로서 살아있는 공간으로 인간 존재의 발생학적 문제가 의식-몸이라는 필연적 관계구조를 띠고 있어서 몸을 통한 문제의식의 접근이 있어야 하는 것이다.
https://youtu.be/QF6fnfIiJPE?si=LaepaC2OQ7MzM9Zp
The origin of tea is controversial, but China mentions the ancient Shennong era, Korea mentions the 7th century during the reign of Queen Seondeok of Silla according to the Samguk Sagi, and Japan estimates it to be around the 8th century. Tea has been an element of mental and physical cultivation throughout the long history of mankind.
Tea meditation is the integration of tea life and meditation, which is the entire process of brewing, drinking, and organizing tea, and it is about noticing the process as it is and maintaining a balanced mind and composure.
In Hanjae Lee Mok’s Dabu, there is the phrase “tea of my heart” (吾心之茶), and in Choeui Seonsa’s Dongdasong, there is the goal of cultivation called “neither too much nor too little” (中正). If you do not focus on the present while brewing tea, the tea will become bitter or sour. This means that tea contains elements of meditation and cultivation of the mind, and it is a cultivation of noticing the present.
Tea meditation, which involves handling hot water and fire, is a breathing exercise that requires deep and flexible breathing. Also, tea meditation is a practice of slowly savoring the color, taste, and scent of tea, and a hobby of loosening the nerves and moving the hands. Therefore, tea meditation is a practice based on the philosophy of slowness. The breathing of tea meditation is a practice for the balance and harmony of the mind and body, a process of constant adjustment of tension and relaxation, and the harmony of movement and rest is the core of the practice.
The basic principle of tea meditation is the principle of mutual growth that brings balance and harmony. Our lives cannot understand any world without going through the senses. Experience is consciousness, and what can explain consciousness is ultimately the senses. The subject of sense is the body, and the body experiences senses by forming various relationships with objects, people, and nature in time and space. Time and space are experiential grounds, living spaces, and the ontological problems of human existence have an inevitable relational structure of consciousness and body, so there must be an approach to problem consciousness through the body.
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