
삼국사기에 따른 한국 차 문화의 역사는 대략 7세기, 신라 시대 선덕여왕(재위 632~647) 때부터로 추정하고 있다. 삼국사기의 [열전 6]-설총 조에 보면 설총이 “기름진 음식으로 배를 채우고 차와 술로 정신을 맑게 하며”라고 신문왕(재위 681~692)에게 충간한 기록이 나온다. 차가 잡념이나 번뇌를 없애는 정신 수양의 수단이었음을 알 수 있다.
마음을 닦고 기른다는 개념의 수양은 우리나라의 차풍에서 특히 강조되고 있다. '삼국사기'나 '삼국유사'의 기록을 중심으로 보면 신라에서는 화랑도의 풍류 정신을 볼 수 있으며, '고려사절요'나 고려 문인들의 시문(詩文) 기록에는 마음을 다스리는 수양 다도에 대한 글들을 확인할 수 있다. 조선 시대로 와서 한재 이목의 '다부'와 초의선사의 '동다송'은 차를 통한 심신 수양의 방향을 제시하고 있다. 다부에는 “내 마음의 차”를 의미하는 오심지차(吾心之茶), 동다송에는 “넘치지도 모자라지도 않는” 중정(中正)이라는 수양의 목표를 제시하고 있다.
이렇듯 신라에서 조선에 이르기까지 우리의 차 정신을 꿰뚫고 있는 것은 ‘마음心’이다. 이는 중국과 일본의 차 문화 속에서도 살펴볼 수 있다. 중국의 육우는 차생활에 있어서 단정하고 검소하며 겸허하여 덕망을 갖춘 사람이라는 의미에서 정행검덕(精行儉德)을 강조하고, 주자는 중용(中庸)을 차덕(茶德)으로 삼았다. 일본의 대표적 차 정신으로 소박함을 강조한 와비 사상은 조화, 공경, 청결, 고요함을 추구하는 화(和), 경(敬), 청(淸), 적(寂)을 차를 통한 수양의 목표로 삼았다. 이렇듯 차는 역사 속에서 수양의 도구로서 위엄을 드러내고 있으며 이는 현대까지 이어지고 있다.
차명상은 차를 우리고 마시는 차생활과 명상의 통섭이며, 그 과정을 있는 그대로 알아차리고 균형 잡힌 마음으로 평정심을 유지하는 것이다. 차명상의 수행체계는 어렵고 복잡한 것이 아니다. 차를 우리고 마시는 과정이 차명상의 수행체계이며 차생활의 단계마다 수행적, 철학적 의미가 내포되어 있다.
차를 마시기 위한 공간을 깨끗하게 청소하고 취향에 따라 찻 자리에 조화로운 그림, 서화, 꽃을 장식해도 좋다. 다기를 배치하고 물이 끓는 소리를 듣고, 적절한 양의 차를 담은 다관에 적당한 온도의 물을 넣고 알맞은 시간을 기다린다. 잘 우러난 차를 세 번에 나누어 마신 후에는 모든 것을 제자리로 정리한다. 현상학적 관점에서 바라본 차명상 수행체계의 특징은 다음과 같다.
첫째, 차명상의 수행체계의 핵심 철학은 “중정”이다. 찻잎의 양, 물의 온도와 양, 차와 물이 만나는 시간, 공간의 배치 등이 모자라지도 넘치지도 않도록 하는 중정을 실천한다.
둘째, 차명상은 모든 수행 단계에서 있는 그대로 알아차려야 한다. 몸의 감각, 사물과 공간과의 소통, 시간의 흐름을 알아차리는 데 있어서, 객관적인 사고를 멈추고 있는 그대로를 바라보는 것이다.
셋째, 차명상의 수행체계는 차생활의 확장이다. 차 마시는 일상에서 다양한 의식과 사고가 확장된다. 차가 내 앞에 오기까지 차 농부, 차 상인들의 삶이 들어있으며 찻잔에는 흙과 불, 도공의 혼이 서려 있다. 다실의 공간을 이루는 액자 속 그림에는 예술의 혼이 있으며 차의 몸에 해당하는 물의 경로를 헤아리게 한다. 그렇기에 차를 한 잔 마시는 차명상의 수행체계에는 경이로움과 감사한 대상이 끊이지 않으며 자연스레 나라는 존재와 이 세계와의 관계까지 사유하게 된다.
넷째, 차명상 수행체계에서는 “유시유종(有始有終)”을 지켜야 한다. 차를 마시는 시작이 있으면 뒷정리 및 설거지를 통해 차명상의 끝을 맺어야 한다. 생활의 절제와 법도를 익히는 것이 차명상이요, 곧 수양인 것이다.
2025.03.01 - [흑차 이야기/차 명상] - 차명상은 감각을 알아차리는 과정(Tea-meditation is the process of noticing sensations)
차명상은 감각을 알아차리는 과정(Tea-meditation is the process of noticing sensations)
차명상은 몸이 직접 체험하는 다양한 감각을 있는 그대로 느끼고 알아차리는 과정이다. 있는 그대로는 하나의 일률적이고 보편적인 감각, 또는 측정 도구로 정확하게 재단한 그런 감각을 의미
zeong.tistory.com
https://youtu.be/40jL9RUjZ_E?si=GdrZMj88ZAJXzeZt
According to the Samguk Sagi, the history of Korean tea culture is estimated to date back to the 7th century, during the reign of Queen Seondeok (reign 632-647) of the Silla Dynasty. In the [Yeoljeon 6]-Seol Chong section of the Samguk Sagi, there is a record of Seol Chong advising King Sinmun (reign 681-692) to “fill your stomach with oily food and clear your mind with tea and alcohol.” This shows that tea was a means of mental cultivation that eliminated distracting thoughts and worries.
The concept of cultivating and nurturing the mind is particularly emphasized in the tea culture of Korea. Looking at the records of the Samguk Sagi and Samguk Yusa, we can see the spirit of Hwarangdo’s elegance in Silla, and in the Goryeo Sajeolyo and the poetry and prose of Goryeo literati, we can see writings about the tea ceremony that cultivates the mind. In the Joseon Dynasty, Han Jae Lee Mok's 'Dabu' and Cho Ui Seonsa's 'Dongdasong' suggest the direction of mental and physical cultivation through tea. Dabu suggests the goal of cultivation, which is 'Jungjeong (中正)', meaning 'tea of my heart', while Dongdasong suggests 'neither too much nor too little'.
In this way, the 'mind' is what runs through our tea spirit from Silla to Joseon. This can also be seen in the tea culture of China and Japan. In China, Yuk Woo emphasized 'Jeonghaenggeomdeok (精行儉德)', meaning that a person is neat, frugal, humble, and virtuous in tea life, and Zhu Xi considered 'Jungyong (中庸)' as the virtue of tea. The wabi ideology, which emphasizes simplicity as a representative Japanese tea spirit, pursues harmony, respect, cleanliness, and tranquility, and aims for self-cultivation through tea as harmony, respect, purity, and silence. In this way, tea has shown its dignity as a tool for self-cultivation throughout history, and this continues to this day.
Tea meditation is the integration of tea life and meditation, and it is about noticing the process as it is and maintaining composure with a balanced mind. The practice system of Tea meditation is not difficult or complicated. The process of brewing and drinking tea is the practice system of Tea meditation, and each stage of tea life contains practice and philosophical meaning.
Clean the space for drinking tea and decorate the tea table with harmonious paintings, calligraphy, and flowers according to your taste. Arrange the tea set, listen to the sound of boiling water, pour water of the appropriate temperature into the teapot containing the appropriate amount of tea, and wait for the appropriate amount of time. After drinking the well-brewed tea in three portions, put everything back in its place. The characteristics of the Tea meditation practice system from a phenomenological perspective are as follows.
First, the core philosophy of the Tea meditation practice system is “Jungjeong.” Jungjeong is practiced so that the amount of tea leaves, the temperature and amount of water, the time when the tea and water meet, and the arrangement of space are neither insufficient nor excessive.
Second, Tea meditation must be noticed as they are at all stages of practice. In noticing the sensations of the body, communication with objects and space, and the flow of time, objective thinking is stopped and things are observed as they are.
Third, the Tea meditation practice system is an extension of tea life. Various consciousness and thoughts are expanded in the daily life of drinking tea. The lives of tea farmers and tea merchants are included until the tea comes to me, and the soul of earth, fire, and potters are present in the teacup. The soul of art is in the picture frame that forms the space of the tea room, and it makes me think about the path of water corresponding to the body of the tea. Therefore, the Tea meditation practice system of drinking a cup of tea is full of wonder and objects of gratitude, and it naturally makes me think about the relationship between my existence and this world.
Fourth, in the practice of Tea meditation, one must observe “there is a beginning and an end.” If there is a beginning of drinking tea, one must end tea meditation by cleaning up and washing dishes. Tea meditation is about learning moderation and discipline in life, and that is cultivation.
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