
1760년은 음악예술의 전환점이 되는 해이다. 요제프 하이든과 만하임악파가 활동을 시작했고, 모차르트의 등장 및 글룩의 오페라 시기이다. 바흐는 10년 전에 죽었고, 헨델은 1759년에 세상을 떠났다. 이 두 거장의 빛나는 예술은 끝나고 그 영역에서는 이제 이 이상의 발전 가능성은 남아있지 않았다.
음악은 바흐와 헨델의 모방에 머무느냐, 여태까지 익숙해 온 길에서부터 완전히 떠나서 새로운 영역으로 향하는가 하는 양자택일의 입장에 놓여 있었다. 그런데 후세를 위해서 다행이었던 것은 그 당시 성행했던 개혁의 정신은 자연히 새 시대의 정신적 요구에 부응하는 새로운 양식을 쌓아 올리는 방향으로 향했던 것이다.
이 시대는 어떤 시대였는가? 1760년의 유럽은 이미 1730년대처럼 평화롭지는 않았다. 7년 전쟁이 아직 계속되고 있었고, 오스트리아도 프랑스도 프러시아를 유럽의 강국으로 만들려 하는 프리드리히 대왕의 싸움에 말려들어가 있었다. 프랑 스, 독일, 오스트리아의 상황은 상당히 변화했고 중산계급이 시민과 상류 사회와의 심연을 어느 정도 메우는 역할을 했다.
그 당시 유행한 합리주의 철학은 이성을 인생의 모든 경우의 가장 귀중한 안내자라고 숭상하면서, 이 새로이 계몽되고 교육받은 중산계급의 사상에 적절한 표현형태를 부여했다. 초월적인 여러 문제, 생과 사의 깊은 신비나 분방한 상상, 고조된 정열 등에 사람들은 흥미를 가지지 않게 되었다.
민중, 특히 프랑스와 독일의 민중은 교육과 일반문화의 면에서 상당한 진보를 이룩했지만 그 진보의 대가로서 위대한 업적은 자취를 감추었다. 과학에 있어서도 철학에 있어서도 범용한 경향이 현저해졌다. 그 이전의 정신적 태도는 이미 노화 쇠퇴하고 위대한 업적을 만들어 낼 수는 없게 되어 있었다.
여기에 대치하는 새로운 태도는 18세기 중기쯤부터 발전해 있었지만, 아직 중요한 성과를 낳을 만큼 강력하지는 않았고 또 한 성숙하지도 않았었다. 음악은 바흐와 헨델 시대의 위대한 업적에 뒤를 이어 평탄한 대지처럼 볼만한 것이 적은 시기가 출현한다. 그러나 1750년부터 1770년에 걸쳐서의 예술적인 빈곤은 표면만의 일이었다. 사실인즉, 위대한 새 양식이 은밀히 그리고 조용히, 따라서 뒤에 위대한 것이 되리라고는 거의 예측하지 않게 이미 성장해 가고 있었다. 실제 1750년부터 1760년의 시대는 1600년의 유명한 예술 혁명에 결코 뒤지지 않는 매우 중요한 음악 혁명 개시의 시기였던 것이다.
2025.03.05 - [Music Story] - 헨델 하프 협주곡 B♭장조, Op.4 No.6(Handel Harp Concerto in B♭ major, Op.4 No.6)
헨델 하프 협주곡 B♭장조, Op.4 No.6(Handel Harp Concerto in B♭ major, Op.4 No.6)
헨델(George Frideric Handel)의 하프 협주곡 B♭장조, Op.4 No.6 (HWV 294)는 그의 대표적인 협주곡 중 하나로, 원래는 오르간 협주곡으로 작곡되었으나, 하프 연주용으로도 유명해졌습니다. 아름다운 멜로
zeong.tistory.com
https://youtu.be/9T8YUmPUMCA?si=Q7ZmTHZqME_svgtp
The year 1760 was a turning point in the art of music. Joseph Haydn and the Mannheim School began their activities, and it was the time of Mozart’s emergence and Gluck’s operas. Bach had died ten years earlier, and Handel had passed away in 1759. The brilliant art of these two masters had ended, and there was no longer any room for further development in that field.
Music was faced with the choice of either remaining an imitation of Bach and Handel, or completely departing from the path it had been accustomed to and heading toward a new realm. Fortunately for future generations, however, the spirit of reform that was prevalent at the time naturally headed toward building a new style that met the spiritual demands of the new era.
What kind of era was this? Europe in 1760 was no longer as peaceful as it had been in the 1730s. The Seven Years’ War was still ongoing, and both Austria and France were caught up in the struggle of Frederick the Great, who was trying to make Prussia a European power. The situation in France, Germany, and Austria had changed considerably, and the middle class had to some extent bridged the gap between the burghers and the upper classes.
The then-popular rationalist philosophy, which revered reason as the most valuable guide in all matters of life, gave appropriate expression to the ideas of this newly enlightened and educated middle class. People had lost interest in transcendental questions, in the profound mysteries of life and death, in wild imagination, in heightened passions.
The people, especially in France and Germany, had made considerable progress in education and general culture, but had lost the price of great achievements. In science and philosophy, too, universal tendencies had become apparent. The previous mental attitudes had already aged and declined, and were no longer capable of producing great achievements.
A new attitude had been developing in opposition to this since the middle of the eighteenth century, but it was not yet strong enough or mature enough to produce significant results. In music, after the great achievements of the age of Bach and Handel, there comes a period of flat ground, with little to see. But the artistic poverty of the years from 1750 to 1770 was only superficial. In fact, a great new style was already growing up, secretly and quietly, and therefore hardly foreseeably. In fact, the years from 1750 to 1760 were the beginning of a musical revolution of great importance, not inferior in any way to the famous artistic revolution of 1600.
'Music Story > 서양음악사' 카테고리의 다른 글
로코코 음악(Rococo music) (38) | 2025.02.18 |
---|---|
바흐의 기악예술 3(Bach's Instrumental Art 3) (29) | 2025.01.31 |
바흐의 기악예술 2(Bach's Instrumental Art 2) (32) | 2025.01.23 |
바흐의 기악예술 1(Bach's Instrumental Art 1) (45) | 2025.01.08 |
헨델의 극음악과 합창 3(Handel's Dramatic Music and Chorus 3) (106) | 2024.12.19 |