각 시대는 각기 뛰어난 귀중한 정신을 가지고 있다. 멀리 사라진 시대의 정신을 후세에 되살리는 것은 사실상 불가능하며, 또한 과거의 스타일을 모방하는 것은 부자연스러우며 무기력하고 천박한 결과로 끝맺는데 지나지 않으므로 아무 소용도 없다는 것이라 일반적으로 말한다.
그러나 이러한 견해는 틀린 것이라 할 수 없지만 역시 모든 예술에는 몇 가지의 기본적, 근본적인 특질이 있으며 그것은 변함없는 결정적인 중요성을 지녀 취향이나 유형의 변화에 좌우되지 않고 양식 여하에 관계없이 참된 예술에는 원래 갖추어져 있는 것이다.
따라서 앞서 말한 공리를 다음의 추론에 따라서 보충하는 것이 필요할 것이다. 즉, 「예술의 변천하는 외형에 관해서의 모방은 유해무익하지만, 예술의 근본적인 기초, 예술의 영원불변의 이념에 관해서의 모방은 의미 있는 것이며 불가결이기까지 하다.」
음악의 거장들 중에서 작곡에 대해서의 이와 같은 기본적인 불변의 법칙을 바흐처럼 명확히 인상 깊게, 더욱이 우리들이 납득하게끔 표시한 사람은 없다. 확실히 바흐는 시대의 아들이며 18세기 초기의 작풍이나 매너리즘에 젖은 점도 있다. 그리고 그의 음악 가운데서 18세기 독일의 인습적 특질을 반영하고 있는 면은 크게 매력적이라 할지라도 모방할 가치가 없다는 것도 확실하다.
그러나 어떠한 힘에도 꺾이지 않고 모든 시대를 통해서 불변의 생명을 지니는 화강석과 같은 견고한 토대가 있다. 이 토대를 형성하는 것이야말로 절대음악의 본질에 대한 투철한 사색의 이론적 귀결로서 영원불변의 당위성을 가지는 작곡의 기본법칙인 것이다.
2025.01.08 - [Music Story/서양음악사] - 바흐의 기악예술 1(Bach's Instrumental Art 1)
https://youtu.be/d7GdkxIn8Nk?si=0NNYhE2biWxSQS6w
Each age has its own outstanding and precious spirit. It is practically impossible to revive the spirit of a distant era in later generations, and it is generally said that imitating the style of the past is unnatural, ineffective, and ends in nothing but a dull and vulgar result, and is therefore of no use.
However, this view is not wrong, but all art has some basic and fundamental characteristics that are of constant and decisive importance, and are not affected by changes in taste or type, and are inherent in true art regardless of style.
Therefore, it is necessary to supplement the axiom mentioned above with the following reasoning: "Imitation of the changing appearance of art is harmful and useless, but imitation of the fundamental foundation of art, the eternal and unchanging idea of art, is meaningful and even indispensable."
Among the great masters of music, no one has expressed this basic and unchanging law of composition so clearly and impressively, and moreover, so convincingly, as Bach. Certainly, Bach was a son of his time, and he was also steeped in the style and mannerism of the early 18th century. And although the aspects of his music that reflect the traditional characteristics of 18th-century Germany are very attractive, it is also certain that they are not worth imitating.
However, there is a solid foundation like granite that cannot be broken by any force and has an unchanging life throughout all times. The formation of this foundation is the theoretical conclusion of thorough contemplation on the essence of absolute music and is the basic law of composition that has an eternal and unchanging justification.
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