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Music Story/지휘자와 오케스트라

고전적 오케스트라 : 하이든 2(Classical Orchestra: Haydn 2)

by 정마에Zeongmae 2024. 9. 14.
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    하이든의 창조적 행위는 주로 그의 기악작품에 근거를 두고 있다. 이 영역을 발견하고, 정복하고 풍요롭게 구성하는 것이 바로 그의 목적이었다. 그의 발전과정은 이러한 과제에 대한 그의 점증하는 의식화를 보여주고 있다. 하이든은 자신으로 하여금 수업행위를 하게 해 준 피아노 음악으로 시작을 하였다. 이 길은 그의 훗날에도 기회가 닿는 한 계속되었다. 물론 그다지 특별한 관심을 기울이지 않은 채였다. 베토벤처럼 피아노 음악을 지속적인 중요성을 지닌 창작의 한 지류로서 신경 쓰지 않았다는 말이다.

    그리고 나서 하이든은 바인치를, 루카비체, 아이젠슈타트에서의 활동에 자극을 받아 실내악 분야로 관심을 돌리게 된다. 초창기에는 그의 실내악 음악과 오케스트라 음악의 차이가 없었다. 다시 말해 이른바 그의 현악 4중주 제1번이 바인치를에서 작곡한 교향곡 제1번과 같을 수도 있었다는 말이다.

    그러나 하이든은 시간이 흐르면서 두 장르를 구분하기 시작하였다. 하이든이 현악 4중주를 4 성부의 화성으로 대변할 수 있는 장르로서 인식하자마자, 그는 이 유형을 어느 정도 오케스트라보다 더 중요한 형식으로 고수하였다. 몇몇 관점에서 보자면, 실제로 현악 4중주는 절대적 완벽함을 갖춘 음향조직을 표현하고 있다고 할 수 있다. 그리고 현악 4중주는 동일한 음향적 색깔 때문에 청자들에게 마치 네 명의 연주자가 단 하나의 악기를 연주한 것처럼 들린다.

    그것은 말하자면 피아노의 화성적 다양함을 갖춘 하나의 바이올린인 것이다. 그리고 건반악기에 비해 노래성, 유연함 그리고 음들이 거의 무한토록 오래 유지되는 점에 있어서 우월하다. 현악 4중주는 이상적인 결합에서 성부의 독자성과 그 성부들의 내적 대립관계를 구체화한다. 서로가 하나인 동시에 독립적인 4성부를 지닌 현악 4중주는 폴리포니 양식이 새로운 화성적 질서로 이상적인 변화를 하도록 한 매개체인 것이다. 이러한 단일체[=현악4중주]에서 하이든은 제1바이올린을 확실한 주도자로 취급하였다. 다른 세 성부의 주요 과제는 [제1바이올린의] 소프라노 성부를 뒷받침하는 것이다.

    하이든은 쳄발로 통주저음의 속박으로부터 벗어나고자 하는 노력을 통해서 이러한 선율적 · 화성적 악곡 작곡에 성공하게 되었다. 하이든의 현악 4중주는 바소콘티누오가 없는 독자적인 기악음악의 유형을 대표하고 있는 것이다. 독립적으로 진행되는 현악 4중주의 4성부는 그 운동성과 때때로 완전한 동일함에 이르는 음향의 비슷함에 힘입어 '주제작업(thematische Arbeit)'의 구사와 전개를 가능하게 하였다. 

2024.09.07 - [Music Story/지휘자와 오케스트라] - 고전적 오케스트라 : 하이든 1(Classical Orchestra: Haydn 1)

 

고전적 오케스트라 : 하이든 1(Classical Orchestra: Haydn 1)

기악교향곡의 출현은 오늘날과 같은 의미를 지닌 '오케스트라' 의 시작을 알리고 있다. 자신의 작품을 통해 이러한 새로운 길을 연 첫 번째 위대한 대가는 요제프 하이든(Joseph Haydn)이다.    하

zeong.tistory.com

https://youtu.be/SSCbAlDzMfk?si=tg_qHb_gJ-6SDhHX

 


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    Haydn's creative actions are mainly based on his instrumental work. It was his purpose to discover, conquer, and construct this domain in abundance. His development process shows his increasing consciousness of these tasks. Haydn started with piano music that allowed him to practice teaching. This path continued in his future as long as the opportunity was available. Of course, he did not pay much attention. Like Beethoven, he did not care for piano music as a branch of creativity with continuous importance.

    Haydn then turned his attention to the field of chamber music after being inspired by his activities in Vinech, Lukavice, and Eisenhutt. In the early days, there was no difference between his chamber music and orchestra music. In other words, his so-called string quartet No. 1 could have been the same as his symphony No. 1 composed in Vinech.

    However, Haydn began to distinguish the two genres over time. As soon as Haydn recognized the string quartet as a genre that could represent the harmony of the four voice, he stuck to this type as a more important form than the orchestra to some extent. In fact, from some perspectives, it can be said that the string quartet expresses the sound structure with absolute perfection. And the string quartet sounds to listeners as if there were only four performers playing a single instrument because of the same acoustic color.

    It is, so to speak, a violin with the harmonious diversity of the piano. And it is superior to keyboard instruments in that the singing, flexibility, and notes are maintained almost infinitely long. The string quartet embodies the uniqueness of the voice and the internal confrontational relationship between the voices in an ideal combination. The string quartet, which has four independent voices at the same time as one each other, is a medium for the polyphony style to make an ideal change to the new harmonic order. In this monolith [= string quartet], Haydn treated the first violin as a clear leader. The main task of the other three voices is to support the soprano voice [of the first violin].

    Haydn succeeded in composing such a melodic and harmonic music through an effort to escape from the bondage of continuous bass with cembal. Haydn's string quartet represents an independent type of instrumental music without Vasocontino. The quartet of independently progressed string quartets enabled the use and development of 'thematische Arbeit' thanks to the similarity of its mobility and sound that sometimes leads to perfect identity.

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