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Music Story/지휘자와 오케스트라

고전적 오케스트라 : 하이든 3(Classical Orchestra: Haydn 3)

by 정마에Zeongmae 2024. 10. 10.
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▲ Joseph Haydn by Thomas Hardy 1791

    하이든에게 있어서 클라비어(Klavier)는 단지 현악 4중주로 가는 중간 정거장에 불과할 뿐이었다. 그에게는 현악 4중주가 그 어느 것과도 비교할 수 없을 정도로 풍부하고 생산적으로 여겨졌다. 그리고 아주 약간은 재정적 한계와도 연관되어 있었다. 때문에 하이든의 창조적 작품은 대체적으로 현악 4중주에 근거를 두고 있으며, 4중주는 그에게 오케스트라 작품을 위한 기본 토대를 제공하기도 하였다.

    물론 실내악으로서의 4중주의 속성과 오케스트라로서의 4중주 속성 사이에는 분명한 차이가 있다. 실내악 4중주는 작곡가로 하여금 각 악기들을 보다 자유롭게 취급하도록 한다. 각 악기들이 솔로 주자들에 의해 연주되기 때문이다. 특히 제1바이올린과 첼로는 비르투오소 양식으로 다루어질 수 있다.

    이에 반해 오케스트라 4중주는 여러 주자들이 동일한 파트를 연주해야만 하기 때문에, 주자들에게 요구하는 바를 어느 정도 삭제해야만 했다. 그러나 오케스트라 4중주는 이러한 결점을 점차적인 관악기의 추가를 통해서 보충하게 되었으며, 이러한 추가작업은 다시금 많은 새로운 효과를 가능하게 하였다.

    동일한 성부를 연주하는 악기의 수가 많아지고 관악기가 추가됨으로써 음 세기의 변화를 초래한 다이내믹한 효과가 이루어졌다. 하나의 프레이즈를 연주하는 악기 수의 증가 또는 감소를 통해서 매우 힘 있거나 약한 소리를 만들 수 있었던 것이다. 물론 이러한 음향 효과가 아주 처음으로 선보인 것은 아니었다. 이미 이전의 성악음악이, 특히 메아리 효과를 부각하기 위하여, '포르테(forte)'와 '피아노(piano)'의 대조를 구사했었던 것이다. 뿐만 아니라 피아노에서 포르테로 넘어가는 점진적인 경과적 효과 역시 이미 잘 알려진 수법이었다.

    각 악기, 특히 제1바이올린은 '포르테'와 '피아노'의 직접적인 대조뿐만 아니라, '크레셴도'와 '데크레센도' 내지는 '디미누엔도'를 구사하였다. 그러나 그러한 다이내믹은 많은 악기들이 동시에 하나의 패시지를 연주할 때 더욱더 효과적이었던 것이다. 그와 같은 효과에 대한 점증적 욕구 때문에 아마도 많은 바이올린이 사용되고, 여기에 관악기가 결합하게 되었을 것이다.

    성악성부가 주도권 역할을 할 때는 음 세기의 단계를 적절하게 그리고 단지 필요한 경우에만 사용했었다. 그러나 개별 악기의 고유특성이 주목받으면 받을수록, 새로운 음악적 보조수단보다 다이내믹의 발전을 더욱 고려하게 되었다. 이와 같은 다이내믹의 발전과정에 있어서 이전의 성악예술이 이룩할 수 없었던 격정에 대한 집중적 표현이 하나의 가능성으로서 발견되었던 것이다. 이러한 점증하는 다이내믹적 추진력은 실내악에서 점차적으로 오케스트라 음악으로 넘어가게 만들었으며, 점증적 원칙은 그 이전에는 예견하지 못했던 효과의 결과를 낳았다.

    그러나 하이든의 경우에는 악기의 증가가 주어진 여건상 처음부터 제약을 받을 수밖에 없었다. 하이든의 작품은 오케스트라의 본질적 핵심보다는 4중주에 근거하고 있기 때문에, 그의 오케스트라 4중주는 소수의 연주자로 그 수가 제한되었다. 관악기는 현악기군이 확정한 것을 따를 뿐이었다. 이것은 즉 하이든의 오케스트라가 가진 다이내믹의 한계가 소편성의 현악 합주가 가지는 다이내믹의 한계로 경계 지어졌다는 것을 의미한다.[각주:1]

2024.09.14 - [Music Story/지휘자와 오케스트라] - 고전적 오케스트라 : 하이든 2(Classical Orchestra: Haydn 2)

고전적 오케스트라 : 하이든 2(Classical Orchestra: Haydn 2)

하이든의 창조적 행위는 주로 그의 기악작품에 근거를 두고 있다. 이 영역을 발견하고, 정복하고 풍요롭게 구성하는 것이 바로 그의 목적이었다. 그의 발전과정은 이러한 과제에 대한 그의 점증

zeong.tistory.com

 
https://youtu.be/ymi0bpR5fdM?si=TXfJQEtEAzhLmWRh

 


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    For Haydn, ( was just a stop in the middle to the string quartet. To him, the string quartet was considered incomparably rich and productive. And it was also slightly associated with financial limitations. Haydn's creative work was largely based on string quartets, which also provided him the basic foundation for orchestral work.

    Of course, there is a clear difference between the attributes of the quartet as a chamber music and the attributes of the quartet as an orchestra. The chamber quartet allows the composer to handle each instrument more freely. This is because each instrument is played by soloists. In particular, the first violin and cello can be treated in the Virtuoso style.

    On the other hand, the orchestra quartet had to delete some of its demands from the runners because several runners had to play the same part. However, the orchestra quartet made up for these shortcomings through the gradual addition of wind instruments, and this additional work once again enabled many new effects.

    As the number of instruments playing the same voice part increased and wind instruments were added, a dynamic effect that caused a change in pitch intensity was achieved. It was possible to create a very strong or weak sound through an increase or decrease in the number of instruments playing a single phrase. Of course, this acoustic effect was not introduced for the first time. Previous vocal music, especially in order to highlight the echo effect, had already used a contrast between 'forte' and 'piano'. In addition, the gradual transitional effect from the piano to the porte was also a well-known method.

    Each instrument, especially the first violin, used not only the direct contrast between 'porte' and 'piano', but also 'crescendo', 'decrescendo', or 'diminuendo'. However, such dynamics were even more effective when many instruments played one passage at the same time. Perhaps a lot of violins were used, and wind instruments were combined with them, because of the incremental desire for such an effect.

    When the vocal unit took the initiative, the steps of pitch intensity were used appropriately and only when necessary. However, the more the unique characteristics of individual instruments were noticed, the more the development of dynamics was considered than new musical aids. In the process of such dynamic development, an intensive expression of the passion that previous vocal art could not achieve was found as a possibility. This increasing dynamic drive led to a gradual transition from chamber music to orchestra music, and the incremental principle produced previously unforeseen results.

    However, in the case of Haydn, the increase in the number of instruments was inevitably limited from the beginning due to the given conditions. Since Haydn's work is based on a quartet rather than the essential core of the orchestra, his orchestra quartet was limited in number to a small number of performers. The wind instruments only followed what was determined by the string group. This means that the dynamic limitations of Haydn's orchestra were bounded by the dynamic limitations of the small-biased string ensemble.

  1. 파울 베커, '오케스트라' 중에서 [본문으로]
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