바로크 시대의 수학적, 철학적 경향은 형태는 얼마만큼 다르지만 바흐에 있어서도 명백하게 나타나 있다. 그것은 바흐 음악의 설득력 있는 논리적 구성력 가운데에, 복잡한 구조상의 여러 문제를 즐겨 취급하는 경향 가운데에 또는 대위법의 더할 나위 없이 복잡한 기교 가운데에 감추어져 있는, 저 뛰어난 세련성과 수정 같은 투명성 안에 존재한다.
한마디로 말해서 바흐의 푸가는 다른 어떤 음악에서도 볼 수 없을 정도로 수학과 음악과의 내면적 관계를 나타낸다. 또한 바흐의 깊은 명상적 개성은 그의 몇몇 개 작품의 철학적인 면에 반영되어 있다.
칸타타, 수난곡, 코랄 전주곡에서는 그는 그 후의 어떤 종교음악에서도 볼 수 없는 정열과 설득력, 투철한 힘, 풍부한 상상력으로써 성경과 기독교의 신조를 설명하고 있다. 그의 종교음악은 위대한 선교자의 설교에 매우 닮아있다.
바흐가 만든 비교적 대규모의 작품에는 대다수의 청중의 귀에는 파악하기 어렵지만 확실히 실재하는, 또한 효과적인 큰 리듬, 즉 광활한 계절의 추이를 생각케 하는 균형과 대조의 연쇄가 있다. 모차르트의 오페라나 베토벤의 「피델리오」, 「미사 솔렘니스」 등이 같은 설계를 가지고 있는지의 여부는 충분히 연구되어 있지 않지만, 알프레드 로렌쯔 교수의 뛰어난 바그너 연구에 의해서 바그너도 역시 오페라 가운데에 교묘하게 설계된 조성의 연쇄, 대응, 대비의 관계를 이용하고 있다는 주목할만한 사실이 밝혀졌다.
바흐와 헨델 예술의 몇 가지 미학적 특징 가운데 또 하나의 주목할 만한 점은 그들이 사용한 표현상의 상징법과 독특한 음에 의한 묘사의 수법이다. 유명한 프랑스의 음악학자 앙드레 피르로와 존경할만한 의사이자 신학자 겸 음악가인 알베르트 슈바이처는 바흐 예술의 상징적 의미를 처음으로 지적하고 설명한 사람이었다.
바흐의 스코어에는 상당한 수의 전형적인 리듬의 동기가 나타나며 그 모든 종류는 조금 변형된 형태로서 되풀이해 나타난다. 이러한 동기는 바흐에게 있어서 상징적 의미를 가지며, 그가 정서표현의 기초로 삼은 공식이었다. 리듬의 형이 일정함에도 불구하고 그것은 매우 자유로운 처리의 여지를 간직하여, 놀랄 만큼 다양한 감정의 뉘앙스를 표현할 힘을 가지고 있다.
보기에 따라 이러한 처리법은 기계적으로 보이지만, 바흐는 이러한 위험을 피하는 기술을 알고 있어서 그러한 공식을 개개의 새로운 경우에 적용할 수 있도록, 매우 교묘하고 미묘하게 변형하여 모든 감정의 여러 면을 남김없이 표현한다.
2024.07.03 - [Music Story/서양음악사] - 헨델의 조성 2(Handel's tonal key signature 2)
https://youtu.be/vw9eEIfohj4?si=xh4jh-rToZ5b6rY1
Bach's mathematical and philosophical tendencies during the Baroque period are evident even though they are different in form. It exists in Bach's music's compelling logical composition, in its tendency to enjoy dealing with complex structural problems, or in its excellent refinement and crystal-like transparency hidden in the most complex techniques of counterpoint.
Bach's fugue, in short, shows an inner relationship between mathematics and music that cannot be seen in any other music. Bach's deep meditative personality is also reflected in the philosophical aspects of some of his works.
In Cantata, Passion, and Choral Preludes, he explains the Bible and Christian beliefs with passion, persuasiveness, strong power, and rich imagination that are not seen in any subsequent religious music. His religious music closely resembles the sermon of a great missionary.
Bach's relatively large-scale work has a chain of balance and contrast that reminds the ears of most audiences of a large rhythm that is difficult to grasp but certainly real, and also effective, the trend of the vast season. Whether Mozart's opera or Beethoven's "Fidelio" and "Missa Solemnis" have the same design is not fully studied, but Professor Alfred Lorenz's outstanding Wagner study revealed that Wagner also uses a cleverly designed relationship of composition among operas.
Another notable point among the several aesthetic features of Bach and Handel art is the expressive symbol method they used and the method of description by unique notes. The famous French musicologist André Pirro and the revered doctor, theologian and musician Albert Schweitzer were the first to point out and explain the symbolic meaning of Bach art.
Bach's score shows a significant number of typical rhythmic motives, all of which are repeated in a slightly altered form. This motive has a symbolic meaning for Bach and was a formula he used as the basis for emotional expression. Despite the constant rhythm form, it has the power to express a remarkable variety of emotional nuances, leaving room for processing very freely.
This approach appears mechanical, but Bach knows the art of avoiding this danger, so he transforms it very cleverly and subtly so that it can be applied to individual new cases, expressing many aspects of all emotions.
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