본문 바로가기
Music Story/서양음악사

헨델의 상징법 1(Handel's Symbolic Method 1)

by 정마에Zeongmae 2024. 8. 12.
728x90
반응형

    헨델도 그의 오페라와 오라토리오 가운데서 바흐의 기법과 매우 닮은 기법을 사용하고 있다. 보통 그는 오라토리오의 반주악기에 정경을 암시해 놓고 감정적으로 표현하는 요소를 인성에 맡긴다.


    헨델의 방대한 작품 가운데서 몇백이나 되는 현저한 예를 끄집어낼 수 있을 것이다. 그러나 여기서는 그러한 여유가 없으므로 그 가운데서 몇 개를 끄집어내어 보려고 한다.

    오페라 "Giulio Cesare"에는 한번 공격받으면 적을 죽여 버리기까지는 멈추지 않는 무서운 뱀이라는 비유를 빌린, 복수심을 나타내는 아리아가 있다. 뱀의 꿈틀거림 · 돌진 · 후퇴 그리고 무서운 입김은 사람들의 상상력에 호소하고 흥분을 일으키는 수법으로 콜로라투라의 독창과 관현악의 장식으로써 묘사되어 있다. 기적적으로 죽음을 면한 카이사르는 그 후 다시 용기를 되찾아 자기의 힘을 산에서 떨어져 내리는 분류(奔流)[각주:1]의 저항키 어려운 힘에 비유한다. 반주는 끊임없이 움직이면서 분류하는 아이디어를 뚜렷이 암시한다. 또한 그 밖의 아리아에서는 정의를 화살을 재어서 막 당기려 하는 전사에 비유한 것이 있다. 그 반주의 음은 물론이고 악보에 적혀있는 음표의 모양까지도 화살이 활에서부터 발사된 모습과 그것이 목표를 향해서 재빨리 날아가는 모양을 암시하고 있다.

https://youtu.be/F5aygdAHLSY?si=6R2dXIjmIDPVWnv1

▲ Aria di Cesare - Quel torrente, che cade dal monte Scena V


    "Solomon"에서는 한 어린아이를 서로 빼앗으려는 두 여인의 싸움을 왕이 재판하는 매우 리얼리스틱한 장면이 있다. 헨델의 오페라에 나오는 인물은 그들에게 주어진 아리아의 전체의 화합에 의해서 음악적으로 표현된다. 솔로몬은 「정의는 저울을 잡는다」라고 노래하는데, 헨델은 그 음악 가운데서 천천히 올랐다 내렸다 하는 저울을 눈에 선하게 놀랄 만큼 잘  나타내고 있다.

    "Belsazar", "Semele", "L'Allegro ed il pensieroso"에도 역시 이러한 회화적이고 교묘히 효과적인 반주를 가지는 아리아가 많이 있다.

2024.08.02 - [Music Story/서양음악사] - 바흐의 논리적 구조-상징법 2(Bach's Logical Structure-Symbolic Method 2)

바흐의 논리적 구조-상징법 2(Bach's Logical Structure-Symbolic Method 2)

바흐에 있어서 상징적 표현은 텍스트의 어구와 매우 밀접히 결부되어 있으므로, 작품의 의미와 예술적 중요성은 어구와 악음(樂音)과의 끊을 수 없는 결합에서 생긴다. 그것을 분명히 음에 의한

zeong.tistory.com

 


    Handel also uses a technique very similar to Bach's among his operas and oratorios. Usually, he hints at the scenery in the oratorio's accompaniment instrument and leaves the element of emotional expression to personality.

    You'll be able to draw out hundreds of outstanding examples of Handel's vast works. However, since there is no such room here, I'll try to pull out some of them.

    In the opera "Giulio Cesare", there is an aria that expresses revenge, borrowing a metaphor for a scary snake that does not stop killing its enemies once attacked. The wriggle, rush, retreat, and scary breath of the snake are described as a solo and orchestral ornament of Kolaratura in a way that appeals to people's imagination and arouses excitement. Caesar, who miraculously escaped death, regained his courage and likened his power to the irresistible power of a fast and powerful stream of water falling off a mountain. The accompaniment clearly suggests the idea of a water stream that flows quickly and vigorously as if running away while constantly moving. There is also a comparison of justice to a warrior who is about to pull by measuring an arrow in other arias. The note of the accompaniment as well as the shape of the note on the score suggests the appearance of the arrow fired from the bow and the shape of it flying quickly toward the target.

    In "Solomon", there is a very realistic scene in which the king judges a fight between two women trying to take a child away from each other. The character in Handel's opera is musically expressed by the harmony of the entire aria given to them. Solomon sings, "Justice Holds the Scale," and Handel shows the scale slowly rising and falling in the music surprisingly well.

    There are also many arias in "Belsazar", "Semele", and "L'Allegroed il pensieroso" that have this painterly and deftly effective accompaniment.

  1. 내달리듯 빠르고 힘차게 흐르는 물줄기. 내달리듯 빠르고 힘차게 흐름 [본문으로]
728x90
반응형