우리들은 흔히 연극과 소설에 나오는 인물의 심리분석에 대해서 말하는데 헨델의 극음악에는 종합이라는 용어가 잘 어울린다. 그는 한 인물의 총체를 만들어 내는 데 있어서 하나씩 하나씩 부가해 가기 때문이다.
근대 연극의 기교는 이것과는 거의 정반대의 경향이며 그 심리적 방법은 종합적이 아니고 분석적이다. 근대의 연극인은 극 중 인물을 미리 설정해 놓고 출발하며, 이 처음에 만들어진 합성물, 감정(Affekte)의 복잡한 혼합물, 미리 생각해 놓은 전체에서부터 극적으로 표현해야 할 어떤 순간적인 정신상태를 끄집어낸다.
헨델은 꼭 정반대의 방향으로 청중을 이끌어간다. 즉, 개개의 감정을 그 자체로서, 다른 것과 혼합시키지 않고 순수하게 그려내어 어떤 인물의 전체로서 인상을 총괄하는 것은 감상자에게 맡겨두는 것이다. 확실히 이 종합적인 방법은 어구, 몸짓, 장면, 관현악의 표현에서 도움을 얻어 비로소 어떤 목적에 도달하는 복잡하고 심리분석적인 바그너 스타일의 방법보다도 멜로디를 주체로 하는 표현에 한층 더 적합하다. 바그너의 음악은 근본적으로는 몸짓과 낭독조의 음악이고 극적 장면의 표시이며, 감정표현은 결과적인 요소인 것이다.
한편, 헨델의 극음악은 근본적으로 감정의 선율적 표현이며 다른 모든 요소는 부차적이다. 연기자보다 오히려 추상적인 감정의 상극이 흥미의 중심이며, 여기에서는 감정의 드라마가 감정적으로 행동하는 사람, 즉 극적 인물에 의해서 무대 위에 표현되는 것이다. 1
이 연극 양식이 19세기 후기의 극예술과 어떻게 다른가, 또 오늘날의 오페라에서 이루어지는 연기의 유형이 헨델의 오페라에 얼마나 어울리지 않는가 하는 것은 명백한 일이다. 또한 감상자가 작가의 예술적인 사고를 얼마만큼 알고 있지 않는다면 헨델의 오페라를 옳게 감상하는 것은 불가능하며, 그것이 충분한 효과를 거둘 수 없다는 것도 명백하다.
바흐에 있어서도 경우는 마찬가지다. 실제, 위대한 음악작품은 어느 것이라도 감상자가 알고 있지 않으면 안 될 어떤 미학적인 체계에 바탕을 두고 있다. 이 독특한 미학적 견지에 설 때 비로소 분명하고 총괄적인 시야가 열리는 것이다. 가장 혁명적인 예술까지라도 전통적인 특성을 지닌다. 왜냐하면 일정하게 확립된 전통이 없다면 어떤 종류의 위대한 예술도 존재할 수 없기 때문이다. 2
2024.08.28 - [Music Story/서양음악사] - 헨델의 상징법 2(Handel's Symbolic Method 2)
We often talk about the psychological analysis of characters in plays and novels, and the term synthesis goes well with Handel's dramatic music. This is because he adds one by one to create the whole of a character.
The technique of modern theater tends to be almost the opposite of this, and the psychological method is not comprehensive but analytical. The modern theater artist starts by setting the character in the play in advance, and draws out a certain instantaneous mental state that must be expressed dramatically from the first compound, the complex mixture of emotions, and the whole thought.
Handel leads the audience in exactly the opposite direction. In other words, it is up to the viewer to oversee the impression of a person as a whole by portraying individual emotions purely without mixing them with other things by themselves. Certainly, this comprehensive method is more suitable for expressing melody as the subject than the complex and psychoanalytic Wagner-style method of reaching a certain goal only with help from expressing phrases, gestures, scenes, and orchestra. Wagner's music is fundamentally the music of gestures and readings, the display of dramatic scenes, and emotional expression is the resulting element.
On the other hand, Handel's dramatic music is fundamentally a melodic expression of emotion, and all other elements are secondary. Rather than an actor, the abstract emotional drama is the center of interest, and here, the emotional drama is expressed on the stage by a person who acts emotionally, that is, a dramatic person.
It is obvious how this style of play differs from the dramatic art of the late 19th century, and how the type of acting in today's operas does not suit Handel's opera. It is also evident that it is impossible to properly appreciate Handel's opera unless the viewer is aware of the artist's artistic thinking, and that it cannot have a sufficient effect.
The same is true of Bach. In fact, any great musical work is based on an aesthetic system that the viewer must be aware of. Only when you stand from this unique aesthetic point of view does a clear and comprehensive perspective open up. Even the most revolutionary art has traditional characteristics. No great art of any kind can exist without a certain established tradition.
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