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Music Story/서양음악사

바흐의 논리적 구조-상징법 2(Bach's Logical Structure-Symbolic Method 2)

by 정마에Zeongmae 2024. 8. 4.
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    바흐에 있어서 상징적 표현은 텍스트의 어구와 매우 밀접히 결부되어 있으므로, 작품의 의미와 예술적 중요성은 어구와 악음(樂音)과의 끊을 수 없는 결합에서 생긴다. 그것을 분명히 음에 의한 묘사의 기법이라고 불러도 좋을 것이다. 그러나 18, 19세기 음악의 음에 의한 묘사와 바흐의 기법과의 차이점은 바흐의 경우는 정상적인 음악적 구성과 완벽한 기량, 곡의 합리적 진행 등을 결코 손상시키지 않는 것이다. 그것은 음악의 건축적 구성을 회화적 구성에로 대치하려 하지 않고, 건축적 구성과 회화적 표현력을 서로 방해하지 않고 서로 협력하면서 나아가고 있는 것이다.

    상징적 표현은 음악 구성기법의 엄격성에 매력을 덧붙여주며, 한편 굳건하게 조립된 구조로 사람을 감동시키는 암시적 배경을 마련해 준다. 건축적, 회화적 두 개의 요소가 모여서 비로소 예술작품을 완전한 것으로 하고 있는 것이다. 바흐의 회화적 경향 안에 숨겨진 상징적 의미를 분별할 수 없는 사람이라도 그 자체가 흥미 깊고 굳건한 구성을 가진 음악을 들을 수는 있는 것이다.


    바흐가 헨델과 마찬가지로 성악과 기악의 작품 사이에 큰 차별을 두고 있다는 것은 주목을 끈다. 성악곡은 풍부한 회화적, 상징적 의미를 가지는데, 한편 기악곡은 순수하게 음악적인 구성력에 거의 전적으로 의존해 있어서, 어느 하나도 묘사하려 하지 않고 표제도 없으며 시적인 표제를 가지지 않는다.

    "평균율 클라비어", "푸가의 기법", "오르간을 위한 프렐류드와 푸가", "브란덴부르크 협주곡" 등은 어떤 의미에서든지 표제음악은 아니며 아마 생각이 미치는 한에서의 가장 높은 절대음악이다. 일견 예외적으로 보이는 것은 오르간을 위한 코랄 전주곡 가운데의 일부의 곡인데 그것은 가끔 절대음악의 자율성을 넘는 것같이 생각된다. 그러나 이러한 코랄 전주곡은 독일 코랄의 종교시를 문자 그대로 음악적으로 표현하고 해석한 것이며, 따라서 바흐 음악의 뛰어난 구성력과 더불어 풍부한 상상력과 표현력에 뒷받침된 종교적 함축성을 충분히 이해하기 위해서는 코랄의 텍스트를 자세하게 알아들 필요가 있다.

    바흐에 관한 피르로와 슈바이처의 책은 기쁨, 고통, 우울, 여분, 평화, 황홀, 위안, 공포, 그 밖의 여러 감정을 표현하기 위해서 바흐가 사용한 동기가 자세히 설명되어 있다. 그러나 바흐가 상징적 표현의 공식으로 나타내고 있는 것은 감정적 요소만은 아니다. 텍스트에 적혀있는 실제의 사건도 일정한 동기의 도움을 빌려서 음악적으로 표시되어 있다. 특히 움직임과 리듬에 관계있는 것은 모두 매우 리얼리스틱하게 해석되어 있다. 걷기, 달리기, 뛰기, 상승, 하강, 등고, 휴식, 비상, 수영 등은 뛰어난 교묘함과 명확성을 가진 음악언어로 옮겨 바뀌어지며, 듣는 사람이 그 리듬적, 선율적 공식의 의미를 한번 알게 되면 잘 이해되는 것이다.

https://youtu.be/WO_K3bpN6HQ?si=vAWj2R2n2nFNLcBC

 
2024.07.14 - [Music Story/서양음악사] - 바흐의 논리적 구조-상징법 1(Bach's Logical Structure-Symbolic Method 1)

바흐의 논리적 구조-상징법 1(Bach's Logical Structure-Symbolic Method 1)

바로크 시대의 수학적, 철학적 경향은 형태는 얼마만큼 다르지만 바흐에 있어서도 명백하게 나타나 있다. 그것은 바흐 음악의 설득력 있는 논리적 구성력 가운데에, 복잡한 구조상의 여러 문제

zeong.tistory.com

 


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    The inseparable combination of phrases and musical notes results in the meaning and artistic importance of the work in Bach because symbolic expression is very closely related to the phrase of the text. You might call it a technique of description by sound. However, in Bach's case, the difference between the description by sound of music in the 18th and 19th centuries and Bach's technique is that it never compromises the normal musical composition, perfect performance, and rational progression of the song. It does not try to replace the architectural composition of music with the pictorial composition, but rather works with each other without interfering with the architectural composition and pictorial expressiveness.

    The symbolic expression adds charm to the rigor of the music composition technique, and on the other hand, it provides an implicit background that impresses people with a firmly assembled structure. The work of art is finally made complete by the two elements, architectural and pictorial. Even those who cannot discern the symbolic meaning hidden in Bach's painting style can listen to music with an interesting and solid composition.

    It is noteworthy that Bach, like Handel, has a great distinction between vocal and instrumental works. Vocal music has a richly pictorial and symbolic meaning, while instrumental music is almost entirely dependent on purely musical composition, so it does not try to describe any, has no title, and has no poetic title.

    "The Well-Tempered Clavier," "Art Of Fugue," "Prelude and Fugue for Organ," and "Brandenburg Concertos" are not the title music in any sense and are probably the highest absolute music as far as one can think. At first glance, some of the choral preludes for the organ are exceptional, which sometimes seem to go beyond the autonomy of absolute music. However, these choral preludes are literally musical expressions and interpretations of German choral religious poetry, so it is necessary to understand the choral text in detail in order to fully understand the religious connotations supported by Bach's outstanding composition and rich imagination and expressiveness.

    The motivations Bach used to express joy, pain, depression, extra, peace, ecstasy, comfort, fear, and many other emotions are detailed in Pirro and Schweitzer's book on Bach. However, it is not just emotional elements that Bach expresses as a symbolic expression formula. The actual events written in the text are also musically marked, borrowing from certain motives. Everything related to movement and rhythm is interpreted very realistically. Walking, running, jumping, ascending, descending, contour, rest, emergency, swimming, etc. are transformed into musical languages with excellent subtlety and clarity, and are well understood once the listener understands the meaning of their rhythmic and melodic formulas.

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