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Music Story/서양음악사

여러나라의 바로크 특징(Baroque characteristics of many countries)

by 정마에Zeongmae 2024. 3. 6.
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    프랑스의 바로크 음악은 이탈리아나 독일의 그것과는 다른 특수한 성격을 가지고 있다. 베르사유의 루이 14세의 궁전은 바로크의 화려한 표현의 일면을 나타내고 있다. 대략 1660년 경의 프랑스 음악은 이 궁정의 예절 바른 하인으로서 발전했다. 륄리(Jean-Baptiste Lully, 1632 ~ 1687)의 오페라는 그 당시 극장음악의 전형적인 형태로 당당하고 위엄 있는 궁정행사에 장식효과를 더 해 주는 음악의 임무를 훌륭히 수행한 것이었다. 륄리의 오페라는 당시의 차가운 호사, 위엄, 광대한 건축을 반영하고 있다. 이것은 또한 코르네이유라신의 고전비극의 웅장하고 화려한 어법을 음악으로 옮기고, 전통적인 궁정 발레의 화려한 무대와 정비된 형식을 순수한 고전양식으로 높인 것이다.

 

▲ 륄리( Jean-Baptiste Lully,  1632  ~  1687)



    우리들은 여기에서 넘치는 서정이나 깊은 영혼의 고백을 찾아서는 안된다. 이 양식에서 표현되어 있는 것은 모두 전형(典型)이며, 개성적인 기분이나 정서는 등한시되었다. 작곡가는 어떤 전형적인 장면을 음악적으로 묘사하기 위해서 전적으로 어떤 틀에 박힌 약속대로의 표현을 사용했다.

    이와 같은 프랑스 오페라에서는 「무대」라는 것을 잠시나마도 잊지 않았다. 그리고 작곡가는 참된 감동과 정서를 청중에게 전달하려고 하지 않는다. 그러나 이와 같은 자연적 감정을 무시한 태도 가운데에서도 완벽한 예술적 스타일은 생길 수 있는 것이다. 연기의 엄격한 틀과 무대효과의 확실한 구성은 마침내 인습 그 자체에도 사람들을 납득시키는 감동의 힘을 부여한다.

    음악사에서 륄리를 매우 중요한 인물로 여기고 있는 것은 이 지적인 구성력의 위대함과 하나의 양식을 만들어내는 힘이다. 그는 프랑스의 바로크 정신이 그에게 줄 수 있는 것, 그리고 그가 거기에 기여할 수 있는 모든 것을 집대성했다. 이탈리아나 독일에서는 오랜 시대의 많은 작곡가들이 모여서 이룩한 과제를 그는 혼자서 이루었다. 아마 이러한 작곡가들의 다수는 순수한 음악적 재능이라는 점에서는 륄리보다 훨씬 뛰어나 있었다. 그는 순수한 음악가로서는 대체로 2류 작곡가에 지나지 않았다. 그러나 극장음악의 작곡가로서는 일인자가 되었다. 그가 프랑스 오페라를 위해서 마련한 모델은 그가 죽은 뒤 75년간, 즉 라모의 마지막 오페라와 글룩의 첫 번째 오페라가 나타나기까지 줄곧 그 생명을 보존하고 있었다.

    여기서 바로크 정신에 대해서 영국 음악이 어떠한 반응을 나타냈는가를 살펴보는 것은 흥미 있는 일이라 하겠다. 다만 이탈리아, 독일, 프랑스와는 달라서 영국에서는 17세기에는 바로크적인 경향은 그다지 눈에 뜨이지 않았다. 그것이 처음 중요한 의미를 가지게 되는 것을 18세기에 들어서서부터이며 그것도 주로 헨델의 활동을 통해서였다.

 

▲ 헨리 퍼셀의 초상화. 존 클로스터맨 作 (1695)

 

    청교도 혁명 때문에 영국 음악의 전통은 17세기 중기에서 단절되었는데 그 무렵은 때마침 바로크 예술이 이탈리아, 독일, 프랑스에서는 깊이 뿌리를 박으려 하는 시기에 해당된다. 17세기의 마지막 4분의 1 세기에 바로크의 경향은 퍼셀의 극음악에 나타난다. 그러나 그 안에는 어느 시대에도 예술음악의 양식변화에서부터 영향을 받지 않는 영국 민요의 가락이 혼합되어 있다. 퍼셀은 종교음악  분야에서는 하인리히 쉬츠와 마찬가지로 합창과 통주저음을 포함한 관현악곡을 썼다. 여기에는 분명히 바로크의 경향이 나타나 있으며 또한 그의 색채 풍부한 반음계 화성이나 이탈리아어의 파사칼리아(passacaglia)나 치아코나(ciacona)와 동의어인 그라운드(ground)라는 형식의 건축적 구조에도 바로크적 특색이 보인다. 그러나 멜로디의 음조(音調), 윤곽과 형식의 소박한 아름다움은 후기 바로크 고유의 장려한 풍부, 견고한 웅대와는 어느 모로든지 상반된다.

    17세기에서 18세기 일부에 걸쳐 이탈리아 오페라에서는 우세한 바로크 음악이 여러 가지 형태로써 행해져 있었다. 몬테베르디의 후계자인 카발리와 체스티는 음악 그 자체에 있어서나 복잡한 기구장치의 효과에 있어서나, 또한 무대장치의 호화로운 구성과 의상의 화려함에 있어서 바로크 예술의 극장 성향을 충분히 나타내고 있다. 체스티의 오페라 「황금 사과 Il Pomo d'oro」(오스트리아 황제 레오폴드의 결혼식 때 상연)는 음악면에서나 또한 화가 부르니치니의 색다른 무대장치에 있어서나 이와 같은 바로크 오페라의 특징이 잘 드러난 예이다. 이 악곡의 일부는 "오스트리아 음악 기념집" 가운데에 2권으로 수록되어 있으며, 또한 무대장치의 스케치는 현재 빈도서관에 보존되어 있다. 또한 위와 같은 특징은 로마 오페라, 후기 베네치아 오페라, 알레산드로 스카를라티 유파의 나폴리 오페라에도 나타나있다. 그러나 이와 같은 작품의 스코어는 일반인은 구할 수 없으며 오페라의 전문적 연구자 일부에게만 알려져 있을 뿐이다.

    바로크 음악은 18세기의 위대한 대가 바흐와 헨델로서 절정과 최후의 완성에 도달한다. 

 

https://youtu.be/hGQOL78h690?si=gsdldaCOr2B1ZCh4

▲ Jean Baptiste Lully: Great Marches

 


 

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    Baroque music in France has a special character that is different from that in Italy and Germany. The Palace of Louis XIV of Versailles represents one aspect of the baroque's splendid representation. French music, around 1660, developed as the court's mannered servant. Opera by Jean-Baptiste Lully (1632–1687) was a typical form of theater music at the time and performed a wonderful job of music that added a decorative effect to a dignified and dignified court event. Lully's opera reflects the cold luxury, dignity, and vast architecture of the time. It also shifts the grand and splendid wording of the classical tragedy of Corneille or Racine to music, and elevates the spectacular stage and maintained form of traditional court ballet to pure classical style.

    We should not find overflowing lyricism or deep soul confession here. Everything expressed in this style is typical, and individual moods and emotions were neglected. The composer used expressions as promised entirely in a certain frame to describe a typical scene musically.

    In French opera, "the stage" was not forgotten for a moment. And the composer does not try to convey true emotion and emotion to the audience. However, even in an attitude that ignores such natural emotions, a perfect artistic style can arise. The strict framework of acting and the definite composition of stage effects finally give the tradition itself the power of emotion to convince people.

    It is the greatness of this intellectual composition and the power to create a style that considers Lully a very important figure in the history of music. He compiled what the French Baroque spirit could give him and everything he could contribute to it. In Italy and Germany, he alone achieved the task of gathering many composers of a long time. Perhaps many of these composers were far superior to Lully in their pure musical talent. As a pure musician, he was generally no more than a second-class composer. However, he became the number one composer of theatrical music. The model he prepared for the French opera was preserving his life for 75 years after his death, that is, until the appearance of the last opera of Ramo and the first opera of Glouck.

    It is interesting to look at how British music reacted to the Baroque spirit. However, it was different from Italy, Germany, and France, so the Baroque trend was not very noticeable in the 17th century in England. It first became important from the 18th century, mainly through Handel's activities.

    Due to the Puritan Revolution, the tradition of British music was cut off in the middle of the 17th century, when Baroque art was about to be deeply rooted in Italy, Germany, and France. In the last quarter of the 17th century, the Baroque trend appeared in Purcell's dramatic music. However, there is a mixture of British folk songs that are not affected by changes in the style of art music in any era. In the field of religious music, Purcell wrote orchestral music including chorus and continuous bass, just like Heinrich Schütz. There is a clear Baroque trend here, and Baroque characteristics are also seen in his colorful chromatic harmony and architectural structure in the form of ground synonymous with passacaglia or ciacona in Italian. However, the simple beauty of the melody's pitch, outline, and form contradicts the encouraging richness and solidity of the late Baroque.

    From the 17th to 18th centuries, the dominant baroque music in Italian opera was practiced in various forms. Monteverdi's successors, Cavalli and Chesti, fully demonstrate the theatrical orientation of Baroque art in the music itself, in the effect of complex instruments, and in the luxurious composition of stage equipment and the splendor of costumes. Chesti's opera "Golden Apple Il Pomo d'oro" (performed at the wedding of Leopold, the Austrian emperor) is an example of this characteristic of Baroque opera in terms of music and in the unique stage equipment of the artist, Bernicini. Some of these pieces are included in two volumes in the "Ostrian Music Commemoration", and sketches of stage equipment are currently preserved in the Vienna Library. Such features are also shown in the Roman Opera, the Late Venetian Opera, and the Naples Opera of the Alessandro Scarlatti school. However, scores for such works are not available to the public and are only known to some professional researchers of opera.

    Baroque music reaches its climax and final completion as Bach and Handel, the great masters of the 18th century.

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