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Music Story/지휘자와 오케스트라

지휘자가 해야 하는 것(What a conductor should do)

by 정마에Zeongmae 2024. 7. 2.
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    오케스트라는 여러 다른 방식으로 연주할 수 있다. 누군가는 소리가 명확해야 한다고, 연주자가 항상 어택과 아티큘레이션을 강하게 해서 연주해야 한다고 생각한다. 또 누군가는 유연한 울림, 투명하고 가벼운 소리를 좋아하기도 한다.

    이 모든 요소들이 다 중요하다. 어떤 음악에도 꼭 필요한 요소들이다. 그래서 지휘자는 굉장히 다른 것들을 동시에 이루어야 한다. 말하자면 강력한 힘과 가벼움, 투명함이 공존하는 연주여야 한다. 그러한 결과를 얻으려면 세세하게 파고들어야 한다. 

 
    지휘자는 연주에 있어 가장 중요한 사항인 음악의 색채, 성격, 주요 성부의 문제를 파고들어야 한다. 곡의 명암이 잘 드러날 수 있도록 모든 파트들이 유기적으로 연결되려면 모두의 긴밀한 협력이 필요하다. 특히 베이스라인, 화음, 짜임새를 항상 염두에 두어야 한다.

    공연에는 지휘자가 찾는 방향성과 에너지가 들어가야 한다. 음악가들에게 입구를 알려주고 정확한 대목에서 연주하도록 하는 것은 지휘에 있어 중요한 것은 사실이다. 그러나 이것은 지정한 지휘와는 거리가 멀다. 지휘자란 작곡가를 돕기 위해 할 수 있는 일을 하고, 의지력과 몸짓으로 자신이 원하는 소리를 만들어내야 한다.

    방법은 아주 다양하다. 프리츠 라이너는 손을 거의 움직이지 않았고, 토스카니니는 열정적이고 표현적인 동작을 구사했다. 번스타인은 대단히 외향적이어서 지휘대에서 뛰었다. 하지만 다들 마음속으로 자신이 듣고 싶은 소리가 어떤 것인지 알았고 연주자들에게 강력하게 전달했다.

https://youtu.be/zUOlfLFkkWs?si=7ntaUFRnGEXVLgFi

 
2024.06.29 - [Music Story/지휘자와 오케스트라] - 지휘자, 오케스트라 그리고 음악(Conductors, orchestras, and music)

지휘자, 오케스트라 그리고 음악(Conductors, orchestras, and music)

반세기 전과 비교해 보면 오늘날 지휘자들은 현장에서 벌어지는 상황을 순화해서 말한다. 그리고 오케스트라는 거장의 신화를 예전만큼 믿지 않는다. 청중도 마찬가지다. 하지만 오케스트라 공

zeong.tistory.com

 


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    The orchestra can be played in many different ways. Some people think that the sound should be clear and that the performer should always play with strong attack and articulation. Others like flexible sounds, transparent and light sounds.

    All of these factors are important. They are essential elements for any music. So the conductor has to do very different things at the same time. In other words, it has to be a performance where strong power, lightness, and transparency coexist. To achieve such a result, we have to dig in detail. 

    The conductor must delve into the most important matters in performance, the color, character, and main voice of music. Close cooperation is required for all parts to be organically connected so that the contrast of the song can be well revealed. In particular, the baseline, harmony, and texture must always be kept in mind.

    The direction and energy that the conductor seeks must be included in the performance. It is true that it is important for a conductor to let musicians know the entrance and let them play the exact part. However, this is far from the designated conductor. A conductor must do what he or she can to help a composer, and must produce the sound he or she wants with willpower and gestures.

    There are so many different methods. The Fritz Reiner barely moved his hands, and Toscanini used passionate and expressive movements. Bernstein was very outgoing and took the podium. But everyone knew in their hearts what they wanted to hear and strongly conveyed it to the performers.

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