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Music Story

예술영재의 가치(The value of artistic giftedness)

by 정마에Zeongmae 2024. 11. 5.
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    흔히들 21세기를 지식기반 사회라고 일컫고 있지만, 나는 무엇보다도 예술 · 문화기반 사회라고 명명해야 한다고 생각한다. 사실 지식기반 사회를 특징짓는 개념이나 유형들을 자세히 살펴보면 그러한 특징들이 예술 · 문화기반 사회의 기저를 이루는 특징들과 일맥상통하고 있다는 점을 쉽게 알 수 있다. 예를 들어, 지식기반 사회는 상상력과 창의력에 기초한 고부가가치의 창출을 가장 중시하고 있다. 따라서 개개인의 창의력과 심미적 안목을 계발하고, 높은 수준의 예술 · 문화 · 경제적 토양을 조성할 수 있는 기초를 다지는 일에 사회적 역량을 집중해야 함을 강조하고 있다.

▲피아니스트 임윤찬(출처: https://www.hankyung.com/article)


    그러나 이러한 점들은 사실상 예술 · 문화 기반 사회의 구축을 위해 집중적으로 추진해야 할 핵심적 과제들과 거의 대동소이함을 알 수 있다. 무엇보다도 지식기반 사회에서 최우선으로 중시되고 있는 새로운 지식의 창출과 활용 능력들은 상당 부분 예술 · 문화 기반 사회 구축에 있어서의 중요한 필수 능력들이다. 특히 새로운 지식의 창출 능력과 깊은 관련이 있는 지식의 유형이 그 속성상 암묵적 지식(tacit knowledge)에 속하며, 이 암묵적 지식은 주로 예술성 · 심미성 · 언어 등에 관한 지식으로, 창의력과 문제해결력과 같은 유연하고 고차원적인 정신 능력과도 깊은 관련이 있는 것으로 알려져 있는 점을 감안하면 더욱 그렇다.

    또한 새롭게 창출되는 예술 · 문화 관련 지식의 유형과 질적 가치가 개인은 물론, 한 사회와 인류 전체의 삶의 질에 큰 영향을 미치게 된다는 점에서도 마찬가지이다. 따라서 새로운 세기를 이끌어 갈 인재 육성은 예술 · 문화기반사회를 대비하여 추진되어야 할 것이다.

    한 국가의 인적 자원의 양과 질은 그 사회 구성원 개개인의 삶의 질은 물론, 그 국가의 경쟁력을 좌우하게 된다. 한 국가의 예술 · 문화의 인적 자원의 양과 질이야말로 새로운 세기의 개인과 사회의 질적 경쟁력을 좌우하게 될 지표가 될 것으로 생각한다. 따라서 사회 구성원 개개인의 전반적인 예술 문화적 경쟁력 제고의 중요성에 대한 우리 사회의 인식의 변화 가 요청된다.

    한편, 예술 · 문화기반 사회를 선도할 예술 분야의 영재들에 대한 육성의 문제는 위에서 지적한 사회 모든 구성원의 예술 · 문화 경쟁력을 높이는 사안과는 별개로, 이는 다른 차원의 국가 경쟁력 제고의 문제이다. 국가 차원에서의 과감한 투자를 통한 예술영재의 육성은 결과적으로 예술 · 문화 분야의 고부가가치 창출과 직결될 것이며, 궁극적으로 예술 · 문화 기반 사회를 이끌 수 있는 주된 자원이 될 것이다. 따라서 예술영재들의 육성이 지금 그 어느 때보다도 시급하다.

2024.10.22 - [일상 속에서] - 예술 영재 교육의 필요성(The need for gifted education in the arts)

예술 영재 교육의 필요성(The need for gifted education in the arts)

예술은 인류의 역사에서 갈등과 혼돈에서 해매는 고비마다 새로운 여명을 열이주는 역할을 해왔다. 그리스 문명, 르네상스, 20세기의 피카소가 그러했다. 예술영재 교육은 혼돈과 갈등과 부조리

zeong.tistory.com

https://youtu.be/bhYfOh6dn3o?si=9xycCiubQkmDxg2O

 

 
 


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    Although the 21st century is often referred to as a knowledge-based society, I think it should be called an art and culture-based society more than anything else. In fact, if we take a closer look at the concepts or types that characterize a knowledge-based society, we can easily see that such characteristics are in line with the underlying characteristics of an art- and culture-based society. For example, a knowledge-based society places the utmost importance on the creation of high added value based on imagination and creativity. Therefore, it is emphasized that social capabilities must be focused on developing individual creativity and aesthetic insight and laying the foundation for creating a high-level artistic, cultural, and economic foundation.

    However, these points are in fact almost identical to the core tasks that must be intensively pursued to build an arts and culture-based society. Above all, the ability to create and utilize new knowledge, which is given top priority in a knowledge-based society, is to a large extent an essential ability in building an arts and culture-based society. In particular, the type of knowledge that is closely related to the ability to create new knowledge is tacit knowledge in its nature, and this tacit knowledge is mainly knowledge about artistry, aesthetics, and language, and is known to be deeply related to flexible and high-level mental abilities such as creativity and problem-solving skills, which is even more so.

    In addition, the type and qualitative value of newly created arts and culture-related knowledge have a great impact on the quality of life of individuals, as well as of a society and humanity as a whole. Therefore, the cultivation of talents who will lead the new century should be promoted in preparation for an arts and culture-based society.

    The quantity and quality of a country's human resources determine not only the quality of life of each member of that society, but also the competitiveness of that country. I believe that the quantity and quality of a country's human resources in art and culture will be the indicators that will determine the qualitative competitiveness of individuals and society in the new century. Therefore, a change in our society's perception of the importance of improving the overall artistic and cultural competitiveness of each member of society is required.

    Meanwhile, the issue of fostering talented individuals in the arts who will lead an arts and culture-based society is a separate issue from the issue of improving the artistic and cultural competitiveness of all members of society mentioned above, and is a matter of improving national competitiveness at a different level. Fostering talented individuals in the arts through bold investment at the national level will ultimately lead to the creation of high added value in the arts and culture field, and will ultimately become the main resource that can lead an arts and culture-based society. Therefore, fostering talented individuals in the arts is more urgent than ever.

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