현대인들은 마음의 고통이나 스트레스가 외부적인 요인이라고 생각하지만 괴로움의 근본 원인은 자신의 마음에서 형성된다는 것을 인식해야 한다. 무엇을 성취하고 싶거나 소유하고 싶은 마음은 모두 애착에서 생기는 집착된 욕망이다. 마음 상태가 근본적인 원인을 제공하므로 욕망을 없애면 모든 괴로움은 사라질 수 있다. 마음가짐과 인식의 상태에 따라 정신은 달라지므로 있는 그대로의 사실이나 현상을 알아차려서 생각을 멈추고 욕망을 떨쳐버리면 스트레스로부터 초연해질 수 있는 여유가 생긴다.
명상을 하게 되면 가장 빠르게 효과를 보는 것은 분노로부터 자유로워진다는 사실이다. 사람의 마음은 분노에 민감하게 반응하게 되어있는데 이것은 자신의 보호 본능과 직결되기 때문이다. 공포심이나 위협으로부터 자신을 지키고 생명을 보호하려는 본능적인 욕망은 사람에 따라 다르지만, 분노에 더 민감하게 반응하는 것도 이와 같은 현상이라고 할 수 있다. 그러나 명상을 하게 되면 화가 나는 마음을 일시적으로 잠재우는 것이 아니라 그 자체를 근본적으로 사라지게 한다.
내적인 요인이나 외부적인 요인에 의하여 분노는 항상 일어날 수 있지만, 그것을 해결하는 것은 명상수행을 통하여 분노를 일으키는 마음을 구조적으로 바꾸는 것이다. 화를 내는 순간 내가 화를 내고 있다는 것을 알아차리고 생각을 멈추면 분노가 사라진다. 그것은 단순히 분노만 사라지는 것이 아니라 현재의 상태를 대상화하고 자신의 상태를 객관화하여 바라보면 분노를 일으키는 자신에 대한 이해의 마음이 생겨, 그 감정으로부터 벗어날 수 있다.
명상을 하면 마음이 안정되고 차분해지면서 불안한 마음이 없어진다. 이것은 잡념이 사라지고 산란한 마음이 가라앉으면서 생기는 현상이다. 특히 부정적인 불안감이나 열등감, 혐오감 등은 면밀히 관찰하면 자신의 정서나 감정이 어디에 있는지 객관적으로 인식할 수 있기 때문에 문제가 명확하게 보이면 그러한 부정적인 감정이 사라진다. 만약 어떠한 문제의 해결방법이 떠오르지 않아 불안하더라도 명상을 하면서 마음이 안정되면 문제의 원인을 파악할 수 있고 현상의 본질을 이해하게 되어 불안감이나 괴로움에서 벗어날 수 있다.
이처럼 명상은 마음을 관찰함으로써 마음에 걸린 문제 그 자체를 이해하게 되어 문제를 해결하는 힘이 생긴다. 현상을 바르게 이해하면 불안은 해소되고 마음의 평정을 찾는 지혜를 터득하게 된다. 알아차림- 관찰-통찰- 이해-변용 등으로 성장하는 명상의 흐름은 지혜가 발현되는 과정이라고 할 수 있다.
명상의 또 다른 효과는 집착으로부터 자유로워지는 것이다. 집착은 자신이 목표를 설정하고 그것을 이루려는 목적 수행이 계속되는 한 인생은 고통 속에서 헤어날 수가 없다. 모든 사물과 일에 대하여 집착하고 욕망을 가지고 있는 한 사람의 마음은 괴로울 뿐이다. 그러나 명상을 하면 현상을 자신의 생각대로 바꾸는 것이 아니라 마음가짐을 바꿀 수 있는 지혜가 생겨 집착으로부터 자유로워질 수 있다. 사물과 현상을 인지의 대상에 불과한 것이라고 알아차리면 그것에 대하여 수용적인 자세가 된다. 사물과 현상을 그대로 보고, 멈추어 동등하게 관찰하는 시각을 갖는다면 괴로움과 즐거움을 초월한 무집착의 평화로운 마음의 변화를 느낄 수 있다.
그러나 사람은 사물과 현상을 있는 그대로 보지 못하는 장막이 있다. 첫째는 개인적으로 살아오면서 겪은 경험이나 고정관념이 사물과 현상을 인식하는데 그 본질을 직시하지 못하고 자신의 고정된 사고에 의해서 바라보는 왜곡된 현상을 나타내는 것이다. 이것은 문제의 본질에서 멀어진 왜곡된 인식을 하게 되는 원인이 되는 것이다.
둘째는 문화적인 것으로 자신이 태어나서 살아온 환경의 영향을 받아 사물을 그대로 보는데 걸림이 생긴다. 태어난 환경과 함께 살아온 사람들의 문화적인 생활습관, 태도, 지리적인 환경의 상태 등이 그 사람의 가치관이나 생활태도 등을 형성하여 누구나 문화 안에 갇히게 된다. 이러한 현상은 지구촌 곳곳에서 발생하는 여러 가지 사건과 사고들에 의하여 알 수 있다. 가령 종교적인 특성이나 지리적인 환경이 서로 다른 사람들의 가치관은 같을 수 없고 사는 모습이나 생활 습관이 서로 다른 것은 이러한 이유에서 기인한다고 할 수 있기 때문이다.
셋째는 인간 자신이 가지고 있는 개인적인 능력이나 인간적인 존재의 한계다. 인간은 존재 그 자체로서 가지고 있는 욕망과 추구하는 행복의 조건이 있다. 영원히 행복한 삶을 살고 싶어 하고,, 사회적으로 성공하여 명예와 권력을 갖고 싶어 하고, 건강한 신체를 가지고 영원히 살고 싶은 욕망이 있기 때문이다. 이러한 인간적인 존재의 한계가 사물을 있는 그대로 보지 못하게 한다. 이 세 가지 장애를 벗어나기 위해 명상을 통하여 지혜의 안목을 길러 성숙한 삶을 살아야 하는 것이다. 1
2024.12.12 - [흑차 이야기/차 명상] - 명상의 효과 1 : 자기조절력 향상(Meditation Effect 1: Improved Self-Regulation)
https://youtu.be/8hI2RcYRIa0?si=VDP8ZgQB0whptEsU
Modern people think that mental pain or stress is an external factor, but they must recognize that the root cause of suffering is formed in their own mind. The desire to achieve or possess something is all an obsessive desire that arises from attachment. Since the state of mind provides the fundamental cause, if we eliminate desire, all suffering can disappear. Since the mind changes depending on the state of mind and awareness, if we notice the facts or phenomena as they are, stop thinking, and shake off desire, we can become free from stress.
The quickest effect of meditation is that it frees us from anger. The human mind is sensitive to anger because it is directly connected to our protective instinct. The instinctive desire to protect oneself and life from fear or threats varies from person to person, but it can be said that being more sensitive to anger is also a similar phenomenon. However, meditation does not temporarily calm the angry mind, but fundamentally eliminates it.
Anger can always arise due to internal or external factors, but the solution is to structurally change the mind that causes anger through meditation practice. The moment you get angry, if you realize that you are angry and stop thinking about it, the anger will disappear. It is not just the anger that disappears, but if you objectify your current state and look at your own state objectively, you will gain an understanding of yourself that causes anger, and you will be able to escape from that emotion.
When you meditate, your mind becomes stable and calm, and your anxious mind disappears. This is a phenomenon that occurs when distracting thoughts disappear and scattered minds settle down. In particular, if you closely observe negative anxiety, inferiority complex, and disgust, you can objectively recognize where your emotions or feelings are, so when you see the problem clearly, such negative emotions disappear. Even if you are anxious because you cannot think of a solution to a problem, if you meditate and your mind becomes stable, you can identify the cause of the problem and understand the essence of the phenomenon, and you can escape from anxiety or suffering.
In this way, meditation allows you to understand the problem itself by observing your mind, and you gain the power to solve the problem. If you understand the phenomenon correctly, anxiety is relieved and you acquire the wisdom to find peace of mind. The flow of meditation that grows from awareness-observation-insight-understanding-transformation can be said to be the process of wisdom being expressed.
Another effect of meditation is to be free from attachment. Attachment is a life that cannot be freed from suffering as long as one sets a goal and continues to carry out the purpose of achieving it. A person's mind that is attached to and desires all things and events is only suffering. However, through meditation, one can become free from attachment by gaining the wisdom to change one's mindset rather than changing the phenomenon to one's own thoughts. If one realizes that things and phenomena are merely objects of perception, one becomes receptive to them. If one sees things and phenomena as they are and has the perspective to stop and observe equally, one can feel the peaceful change of mind of non-attachment that transcends suffering and joy.
However, there is a curtain that prevents people from seeing things and phenomena as they are. First, personal experiences or fixed ideas that one has experienced while living show distorted phenomena that one cannot face the essence of things and phenomena and instead looks at them based on one's fixed thoughts. This is the cause of distorted perception that is far from the essence of the problem.
The second is cultural, which hinders us from seeing things as they are due to the influence of the environment in which we were born and lived. The cultural lifestyles, attitudes, and geographical environment of the people we were born with form our values and attitudes toward life, and everyone becomes trapped in the culture. This phenomenon can be seen through various incidents and accidents that occur all over the world. For example, the values of people with different religious characteristics or geographical environments cannot be the same, and their lifestyles and lifestyles are different because of this reason.
The third is the personal abilities and limitations of human existence. Humans have desires and conditions of happiness that they pursue as their very existence. They want to live a happy life forever, succeed socially, have honor and power, and have a healthy body and live forever. These limitations of human existence prevent us from seeing things as they are. In order to overcome these three obstacles, we must cultivate the eye of wisdom through meditation and live a mature life.
- 이 심우정, 「차명상의 현대적 양상과 실제」, p.41~44 [본문으로]
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