1943년 작은 우편 주문 회사로 시작한 이케아(IKEA)는 '많은 사람들을 위해 더 좋은 생활을 만든다'는 비전을 바탕으로 현재 약 9500개의 다양하고 혁신적인 홈퍼니싱 제품과 솔루션을 제공하고 있다. 이케아는 북유럽 스타일의 실용적인 디자인과 기능을 갖춘 다양한 홈퍼니싱 제품을 소비자가 직접 운반하고 제작해 조립하는 DIY 판매 방식, 모든 구성품을 납작한 형태로 포장하는 플랫 팻킹(Flat-Packing)'이라는 포장 방식을 통해 원가를 절감하고 고객에게 상품을 파격적으로 저렴한 가격에 제공했다. 그 결과 현재 전 세계 54개국에서 372개의 매장을 운영하는 세계 최대의 글로벌 홈퍼니싱 브랜드로 성장했다.
'보다 많은 사람들을 위해 멋진 디자인과 기능의 다양한 홈퍼니싱 제품을 합리적인 가격에 제공한다'는 이케아의 경영 철학은 쓸만 한 품질의 가구를 저렴한 가격으로 구매하여 자주 바꿀 수 있는 리빙 브랜드의 대명사로 인식하게 만들었다. 하지만 '저렴하게 사서 부담 없이 쓰고 빨리 바꾼다'는 이미지를 갖고 있던 과거와 달리 현재 이케아의 브랜드 이미지는 완전히 다르다. '많은 사람을 위한 더 좋은 생활을 만든다'는 초창기 이케아의 비전은 이제는 사람과 지구를 보호하는 '지속 가능성'을 중심으로 실현되고 있다.
이를테면 이케아의 모든 제품은 개발 단계에서부터 5가지 요소를 고려한다. 지속 가능성, 디자인, 기능, 품질, 낮은 가격. 이 5가지를 고려하는 '데모크래틱 디자인(Democratic Design)' 을 통해 지속 가능한 성장을 만들어내는 것이 현재 이케아의 중요한 디자인 철학이 되었다. '재활용의 아름다운 가능성'에 대한 선언을 시작으로 '사람과 지구에 친화적인 이케아'가 되기 위해 노력하고 있는 이케아의 철학은 시사하는 바가 크다고 할 것이다.
IKEA, which started out as a small mail-order company in 1943, is currently offering about 9,500 diverse and innovative home furnishings and solutions based on its vision to "make a better life for many people." IKEA has cut costs and offered products to customers at exceptionally low prices through DIY sales, in which consumers directly transport, manufacture, and assemble various home furnishings with practical designs and functions of the Nordic style, and packaging called "Flat-Packaging," in which all components are packaged in a flat form. As a result, IKEA has grown into the world's largest global home furnishings brand with 372 stores in 54 countries around the world.
IKEA's management philosophy of 'providing home furnishings with a variety of cool design and functionality at reasonable prices for more people' has made it recognized as the epitome of a re-branding household that can be frequently changed by purchasing useful quality furniture at low prices. However, IKEA's brand image is completely different now, unlike in the past when it had the image of 'buying inexpensively, using it quickly, and changing it quickly'. IKEA's initial vision of 'creating a better life for many people' is now being realized around 'sustainability' that protects people and the planet.
For example, all IKEA products consider five factors from the development stage. Sustainability, design, function, quality, and low price. Creating sustainable growth through "democratic design" that considers these five factors has become an important design philosophy of IKEA now. IKEA's philosophy of striving to become a "people and earth friendly IKEA" starting with the declaration of "beautiful possibility of recycling" has great implications.
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