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Music Story

슈베르트 『이중환상』(Franz Schubert 『Der Doppelgänger』)

by 정마에Zeongmae 2024. 3. 21.
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    독창곡은 예로부터 중요한 음악 장르였습니다. 18-19세기에 걸쳐 이 장르는 매우 넓고 다양한 청중을 확보했습니다.

    성악작품에서 가장 중요한 것은 가사입니다. 가사가 무엇이며, 구조는 어떠하며, 거기에 어떤 종류의 아이디어가 포함되어 있는가? 이 질문에 대한 작곡가의 대답은 대개 그의 창조 과정의 시작입니다.

    노래의 가장 중요한 음악적 전제는 선율이며, 선율은 반주와 함께 독창곡의 틀을 만들게 됩니다. 이 두 요소에 있어서 슈베르트는 19세기 초의 다른 가곡 작곡가들을 능가합니다. 선율은 깨끗하고 아름다우며 지나친 장식을 피하고, 반주는 단순하면서도 암시적입니다.

    『이중환상(Der Doppelgänger)』의 가사는 3연(3 stanzas)이고, 가사의 구조에 따라 음악적 구성이 나뉩니다. 음악적 재료의 정확한 반복이 없는 통절형식(through-composed form)입니다. 각 연은 분명하게 구분되고 각기 다른 방법으로 발전됩니다.

    첫째 연("밤은 고요하고")은 우울하고 그 선율은 독창자의 중요한 낭송음 f#을 갖는 b단3화음 주위를 맴돕니다.

    둘째 연은 가장 극적이고, 분산된 b단3화음에 기초하여 넓게 움직이는 선(마디 25-41)을 가집니다.

   셋째 연은 절정으로 진행한 후 하행하면서 끝을 맺고, 이 마지막 선율 이후 피아노에서 대조적인 움직임이 들립니다.

 

 

    반주부는 독창선율의 화성적 틀을 부가하지만 그 선율을 방해하지 않습니다. 첫째 연의 고요함과 둘째 연의 극적인 면은 리듬의 변화를 통해서가 아니라 조직과 강약의 미묘한 변화를 통해 나타납니다. 가사에 대한 보다 세밀한  연구는 작곡자의 음악적 개념에 대한 큰 통찰력을 주고, 왜 그의 음악적 사고가 그렇게 실현되었는가를 설명합니다.

 

 


 

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    Solo music has long been an important genre of music. Throughout the 18th and 19th centuries, this genre gained a very wide and diverse audience.

    The most important thing in a vocal work is the lyrics. What are the lyrics, what is the structure, and what kinds of ideas are included in them? A composer's answer to this question is usually the beginning of his creation process.

    The most important musical premise of a song is the melody, which, along with the accompaniment, frames the solo song. For these two elements, Schubert outperforms other songwriters in the early 19th century. The melody is clean, beautiful, avoiding excessive decoration, and the accompaniment is simple yet suggestive.

    The lyrics of 'Der Doppelgänger' are three stanzas, and the musical composition is divided according to the structure of the lyrics. It is a through-composed form without exact repetition of musical material. Each kite is clearly distinguished and developed in different ways.

    The first kite ("Night is still") is gloomy and its melody hovers around a  b-minor triad with the soloist's significant recitation f#.

    The second kite is the most dramatic, and has a wide-moving line (bars 25-41) based on a dispersed b-minor triad.

   The third kite proceeds to its peak and ends with descending, and after this final melody, a contrasting movement can be heard on the piano.

    The accompaniment part adds a harmonious framework of the solo melody but does not interfere with the melody. The first and second kite's dramatic aspects are manifested not through rhythmic changes but through subtle changes in organization and strength. A more detailed study of the lyrics gives a great insight into the composer's musical concept and explains why his musical thinking has been realized that way.

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