바흐나 헨델의 예술은 바로크적 예술정신의 절정을, 그 가장 강력하고 완전한 최종적인 표현을, 그리고 그 기반이 되는 사상을 완전히 구사한 위대한 성과를 나타내고 있다. 음악예술의 위대한 한 시대는 바흐, 헨델과 더불어 끝난다.
바흐는 네덜란드악파의 폴리포니로 되돌아가서 그 웅장하고 화려한 예술을 다시 일으켰다. 그러나 그가 네덜란드의 대가들에 대해서 지교적으로 대항한다는, 단순한 기술상의 업적 이상의 것을 이룩할 수 있었던 것은 고딕적 폴리포니의 경향을 이 시대의 견해에 결부시킨 데 기인한다.
바흐의 마태, 요한의 두 수난곡이나 b단조 미사의 당당한 스타일에 비하면 헨델 이외의 다른 어떤 한창곡 작곡가의 작품 도 모두 보잘것없는 것으로 생각된다. 이들 거대한 작품구조 안에는 고딕 바흐와 헨델의 예술적 기본내용이 부흥되어 있는데, 그 규모는 더욱 장대하고 또한 바로크적 취향과 양식에 바탕을 둔 회화적 장식이 풍부하게 더해져 있다. 이와 같은 장식적 회화적 특징은 주로 독창 부분과 여러 악기의 협주 부분에서 뚜렷이 보인다.
이보다 정도는 낮지만 거의 마찬가지의 일은 200을 넘는 바흐의 칸타타에 대해서도 말할 수 있다. 악곡 구성에 있어서도, 또한 많은 다른 외형상 여러 특색의 질서 있는 전체적 효과에 있어서도, 바흐의 칸타타는 그때까지 음악에서 시도된 바 없는 크고 화려한 음악적 건축이다.
심포니(또는 콘체르토)와 푸가 스타일의 합창, 레시타티브, 독창의 아리아 및 면밀하게 쓰인 기악반주와 통주저음 악기를 가지는 협주 스타일인 2 중창 등의 결합은, 작품 전체에 단순한 코랄 스타일의 멜로디를 구분시켜, 웅대한 규모와 풍 부한 구성적 특징에 있어서 정교한 바로크 건축과 매우 닮은 성격을 나타내고 있다. 거기에 또한 음악적 어법의 폭 넓이와 면밀한 세부묘사에 있어서 바로크 예술의 서사적 경향이 엿보인다.
헨델은 바로크 정신을 이와는 다른 방향으로 음악에서 표현했다. 그의 오페라와 오라토리오에는 바로크 예술의 그적 요소가 강하게 나타나고, 바로크 양식의 당연한 결과로써의 기념비적인 양식과 거대한 규모, 세부의 회화적 취급과 정교한 구성계획이 보인다.
확실히 바흐와 헨델의 초상에서 볼 수 있는 훌륭한 의상은 아무런 영향을 가지지 않았다고는 생각되지 않는다. 그러나 그것은 바로크의 하나의 외면적 양상에 지나지 않는다. 바로크 예술의 코즈모폴리턴 한 국제적 성격은 바흐와 헨델에 의해서 훌륭히 드러나 있다. 바흐의 예술은 독일, 이탈리아, 프랑스가 지닌 요소의 결합을 나타내고 있다. 한편 헨텔의 융합력은 독일, 이탈리아, 영국, 프랑스의 여러 특징을 자유롭게 동화시키고 있다는 전에서 바흐보다도 더욱 위대하다고 말할 수 있다. 1
2024.09.17 - [Music Story/서양음악사] - 헨델의 상징법 3(Handel's Symbolic Method 3)
https://youtu.be/moC6QNHPzzw?si=KMCnD1-0YzGrjJp2
Bach and Handel's art represents the pinnacle of the Baroque art spirit, its strongest and most complete expression, and the great achievement of fully utilizing the ideas on which it is based. An era of great music art ends with Bach and Handel.
Bach returned to the Dutch polyphony and rekindled the magnificent and splendid art. However, he was able to achieve more than just a technical achievement of intellectual opposition to the Dutch masters because he linked the Gothic polyphony trend to the views of this era.
The works of any other composer other than Handel are considered insignificant compared to Bach's Stray, John's Two Passions, and the imposing style of the B minor Mass. The artistic basics of Gothic Bach and Handel are revived in these enormous works, and the scale is even greater and rich in pictorial decoration based on Baroque taste and style. These decorative painting features are mainly evident in the solo part and the concerto part of various instruments.
Bach's cantata, which is less than this, can be said to be more than 200. Bach's cantata is a large and splendid musical architecture that has never been attempted in music before, both in the composition of the piece and in the orderly overall effect of many different external features.
The combination of symphony (or concerto) and fugue-style choruses, recitatives, arias of solos, and concerto-style double ensembles with carefully written instrumental and continuum instruments distinguishes simple choral-style melodies throughout the work, displaying characteristics very similar to elaborate baroque architecture in its grand scale and rich compositional character. There is also a dramatic trend of baroque art in terms of the breadth and detailed description of musical language.
Handel expressed the Baroque spirit in music in a different direction. In his operas and oratorios, the elements of Baroque art are strongly represented, and monumental styles, enormous scale, painterly handling of details, and elaborate compositional plans as a natural result of Baroque style are seen.
Certainly, the fine costumes that can be seen in the portraits of Bach and Handel are not considered to have had any influence. However, it is just an external aspect of Baroque art. The international character of baroque art is brilliantly revealed by Bach and Handel. Bach's art represents the combination of elements from Germany, Italy, and France. On the other hand, it can be said that Hentel's fusion power is greater than that of Bach before freely assimilating various characteristics of Germany, Italy, England, and France.
- 비단과 벨벳의 폭넓은 띠를 두른 훌륭한 상의와 거대한 가발 [본문으로]
'Music Story > 서양음악사' 카테고리의 다른 글
헨델의 극음악과 합창 2(Handel's Dramatic Music and Chorus 2) (79) | 2024.11.19 |
---|---|
헨델의 극음악과 합창 1(Handel's Dramatic Music and Chorus 1) (75) | 2024.11.07 |
헨델의 상징법 3(Handel's Symbolic Method 3) (89) | 2024.09.18 |
헨델의 상징법 2(Handel's Symbolic Method 2) (96) | 2024.08.29 |
헨델의 상징법 1(Handel's Symbolic Method 1) (130) | 2024.08.12 |