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Music Story

열렬한 도전자, 베를리오즈(A fierce challenger, Berlioz)

by 정마에Zeongmae 2024. 7. 7.
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    베를리오즈의 작품은 그 수로 보아서는 결코 많은 것은 아니지만 음악사에서는 뚜렷하고 독특한 모습을 보이고 있다. 확실히 그는 음악사상 유례없는 독창(獨創)의 천재였으며, 또 전형적인 남프랑스 출신의 열렬한 낭만파이기도 했다. 

    그의 작품 하나하나는 작곡가의 내면에 대해서는 굳게 문을 닫은 채, 화려한 그랜드 오페라(거의가 오늘날 잊혀 있지만)에만 박수를 아끼지 않았던 당시의 파리의 악단에 대한 도전이었다. 


    베를리오즈의 이름은 서곡과 교향곡, 특히 표제음악과 표제교향곡의 대표적인 본보기인 <환상 교향곡>의 작곡가로 널리 알려져 있다. 그러나 이러한 유명함이 베를리오즈 자신에 있어서도 별로 달갑지 않은 일이었음에 틀림없다. 왜냐하면 당시 19세기 전반의 프랑스에서의 상식으로는 작곡가란 당연히 오페라 작곡을 하는 것이며, 만일 그렇지 않다면 그 사람은 적어도 파리에서는 작곡가로서 인정받을 수 없고, 또 생활도 보장되지 않았기 때문이다. 

    피아노의 시인이라고 불리는 쇼팽이 파리에서 피아니스트 겸 피아노 교사로서 가난한 생활로 일생을 끝마친 사정도 거기에 있었다. 그러나 베를리오즈가 목표로 한 것은 하이든 · 모차르트 · 베토벤 등과 같은 교향곡이나 서곡 등의 순수한 기악곡만은 아니었다. 그의 작곡 활동이 향하고 있던 방향에는 역시 당시의 파리의 화제의 중심으로 되어 있던 오페라 또는 극음악이 있었던 것이다. 그의 서곡은 당연히 오페라의 서곡이며, <환상 교향곡> · <로미오와 줄리엣> 등의 교향악적 작품은 기악화된 오페라라고 할 수 있다.

    베를리오즈의 작품에 공통되는 커다란 특징은 무엇보다도 먼저 대단히 극적인 표현이 취해지고 있다는 것이다. 그의 로맨틱한 혼은 언제나 불꽃처럼 타오르고 있었다. 이 사실은 동시대 독일의 낭만파의 대표적인 작곡가인 슈만의 서정적인, 마음의 내부에서 조용히 타오르는 정열과 대조적인 것이었다. 슈만의 경우에는 낭만성을 표현하기 위해서 스며드는 듯한 피아노 독주나 또는 그것으로 반주되는 독창의 노랫소리가 가장 알맞은 것이었다. 그러나 베를리오즈의 경우에는 관현악법을 사용한 색채가 진한 대편성의 관현악단이나 수백 명이 되는 대합창단을 필요로 한 것이었다.

https://youtu.be/fAL5eYB_PH8?si=LddmkOIZ_-jF-wsJ

 
2024.06.25 - [Music Story] - 베버의 작품세계(The world of Weber's work)

베버의 작품세계(The world of Weber's work)

독일 초기의 낭만주의 창시자라고 하면, 누구든지 베버와 슈베르트의 이름을 들기를 주저하지 않을 것이다. 그리고 이 두 사람이 있음으로 해서 서로 영향을 주며 장단점을 보충하여 나아가는

zeong.tistory.com

 


 
    Berlioz's work is by no means large in number, but it shows a distinct and unique appearance in the history of music. Certainly, he was a genius of a unique creativity unprecedented in the history of music, and he was also a typical passionate romantic from southern France. 

    Each of his works was a challenge to the Parisian orchestra at the time, which remained firmly closed to the composer's inner world and applauded only the splendid grand opera (almost forgotten today). 

    Berlioz's name is widely known as the composer of overtures and symphonies, especially <Symphonie Fantastique>, a representative example of title music and title symphonies. However, Berlioz himself must have been less than happy with this fame. Because, according to common sense in France in the entire 19th century at the time, a composer naturally composes an opera, and if not, he cannot be recognized as a composer at least in Paris, and his life is not guaranteed. 

    It was there that Chopin, who is called the poet of piano, ended his life in poverty as a pianist and piano teacher in Paris. However, it was not just symphonies such as Haydn, Mozart, and Beethoven or pure instrumental music such as overtures that Berlioz aimed for. Opera or dramatic music, which was also the center of the topic of Paris at the time, was in the direction his compositional activity was heading. His prelude is, of course, the prelude to opera, and symphonic works such as <Symphonie Fantastique> and <Romeo and Juliet> can be said to be instrumentalized opera.

    A big feature common to Berlioz's work is that very dramatic expression is taken first of all. His romantic soul was always burning like a flame. This fact was in contrast to the lyrical and passion that burned quietly inside the mind of Schumann, a representative composer of the contemporary German romanticism. In Schumann's case, the piano solo that seemed to permeate or the solo song accompanied by it was the most appropriate to express romance. However, in the case of Berlioz, a large orchestra with dark colors using orchestral music or a grand choir of hundreds was needed. 
 

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