
펠릭스 멘델스존의 교향곡 4번 가장조 Op. 90 "이탈리아"는 그의 교향곡 중 가장 널리 사랑받는 작품이자, 19세기 낭만주의 음악의 걸작 중 하나입니다. 이 작품은 단순히 이탈리아의 풍경을 음악으로 그려낸 것을 넘어서, 멘델스존의 성숙한 작곡 기법과 독특한 음악적 감성이 절묘하게 결합된 작품으로 평가됩니다.
작곡 배경과 창작 과정
1830년부터 1831년까지 멘델스존은 이탈리아를 여행하며 깊은 영감을 받았습니다. 로마, 나폴리, 베네치아 등을 둘러보며 그는 이탈리아의 찬란한 햇살, 생동감 넘치는 민속 음악, 그리고 고대 문명의 웅장함에 매료되었습니다. 특히 로마에서 보낸 시간은 그에게 특별한 의미가 있었는데, 그곳에서 그는 이 교향곡의 첫 번째 악장 주제를 구상했다고 전해집니다.
흥미롭게도 이 교향곡은 1833년에 완성되어 같은 해 5월 13일 런던에서 초연되었는데, 교향곡 3번 "스코틀랜드"보다 먼저 작곡되었음에도 불구하고 4번으로 번호가 매겨졌습니다. 이는 "스코틀랜드" 교향곡이 1842년에 출판되면서 먼저 3번으로 번호를 받았고, "이탈리아" 교향곡은 그 이후인 1851년에야 출판되면서 4번이 되었기 때문입니다. 멘델스존은 이 작품에 대해 끝까지 완전히 만족하지 못했던 것으로 알려져 있으며, 특히 마지막 악장에 대해서는 지속적으로 수정을 고려했다고 합니다.
악장별 구성과 음악적 특징
1악장: Allegro vivace (가장조)

첫 번째 악장은 이탈리아의 찬란한 햇살을 연상시키는 밝고 경쾌한 주제로 시작됩니다. 목관악기들이 제시하는 첫 번째 주제는 놀랍도록 자연스럽고 유기적인 선율로, 멘델스존 특유의 섬세한 오케스트레이션이 돋보입니다.
지휘자의 관점에서 볼 때, 이 악장에서 가장 중요한 것은 경쾌함과 우아함 사이의 균형입니다. 너무 빠르게 몰아가면 음악의 품격을 잃을 수 있고, 너무 무겁게 다루면 이탈리아적 경쾌함이 사라집니다. 특히 현악기의 스타카토 처리와 목관악기의 레가토 선율 간의 대비를 명확히 구분하는 것이 핵심입니다.
발전부에서는 주제들이 교묘하게 변주되며 다양한 조성을 거쳐 발전됩니다. 여기서 멘델스존의 뛰어난 대위법적 기법이 드러나는데, 각 성부가 독립적이면서도 전체적인 조화를 이루는 모습은 바흐의 전통을 계승한 그의 음악적 뿌리를 보여줍니다.
2악장: Andante con moto (라단조)

두 번째 악장은 이탈리아 여행 중 멘델스존이 들었던 종교 행렬의 모습에서 영감을 받았다고 전해집니다. 라단조의 경건하고 명상적인 분위기는 1악장의 화려함과는 대조적입니다.
이 악장에서 주목할 점은 멘델스존의 정교한 화성 처리입니다. 단순해 보이는 선율 아래에는 복잡하고 세련된 화성 진행이 숨어있으며, 이는 지휘자가 각 성부의 균형을 세심하게 조절해야만 제대로 드러날 수 있습니다. 특히 중간부의 가장조 부분에서는 따뜻한 햇살이 스며드는 듯한 효과를 위해 현악기의 다이나믹 조절이 매우 중요합니다.
3악장: Con moto moderato (가장조)

미뉴에트와 트리오 형식의 세 번째 악장은 멘델스존의 엘프적 경쾌함이 가장 잘 드러나는 부분입니다. 현악기의 피치카토와 목관악기의 스타카토가 만들어내는 독특한 음색은 이탈리아의 경쾌한 민속춤을 연상시킵니다.
지휘 테크닉적으로는 매우 명료한 박자감과 동시에 유연한 프레이징이 요구됩니다. 특히 트리오 부분에서 호른이 제시하는 서정적인 선율은 주변 성부들과의 균형이 중요하며, 여기서 지휘자의 섬세한 제스처가 오케스트라 전체의 앙상블을 좌우합니다.
4악장: Saltarello (Presto) (가단조-가장조)

마지막 악장은 이탈리아의 전통 민속춤인 살타렐로에 기반하고 있습니다. 가단조로 시작되어 가장조로 끝나는 이 악장은 멘델스존이 가장 고심했던 부분이기도 합니다.
이 악장의 성공적인 연주를 위해서는 무엇보다 리듬의 추진력이 중요합니다. 살타렐로의 특징인 도약하는 듯한 리듬 패턴을 효과적으로 구현하기 위해서는 오케스트라 전체가 하나의 유기체처럼 움직여야 합니다. 특히 현악기의 트레몰로와 목관악기의 대선율이 조화를 이루는 부분에서는 지휘자의 명확한 의도 전달이 필수적입니다.
오케스트레이션의 특징
멘델스존의 "이탈리아" 교향곡에서 가장 주목할 점 중 하나는 그의 뛰어난 오케스트레이션입니다. 그는 각 악기의 특성을 완벽히 이해하고 있었으며, 이를 바탕으로 투명하면서도 풍부한 음향을 만들어냈습니다.
목관악기 섹션의 사용법이 특히 인상적인데, 플루트, 오보에, 클라리넷, 바순이 각각의 개성을 살리면서도 하나의 통일된 음색을 만들어냅니다. 현악기 섹션에서는 다양한 보잉 테크닉을 활용하여 표현의 폭을 넓혔으며, 금관악기는 과도하지 않으면서도 필요한 순간에 정확히 개입하여 음악의 극적 효과를 높입니다.
연주와 해석상의 고려사항
지휘자로서 이 작품을 다룰 때 가장 중요한 것은 "이탈리아적" 색채와 멘델스존 특유의 독일적 견고함 사이의 균형입니다. 너무 가볍게 접근하면 작품의 구조적 견고함을 놓칠 수 있고, 너무 무겁게 다루면 이탈리아의 경쾌함과 자유로움이 사라집니다.
템포 설정 역시 중요한 고려사항입니다. 각 악장의 성격을 살리면서도 전체적인 통일성을 유지하기 위해서는 악장 간의 템포 관계를 신중히 설정해야 합니다. 특히 1악장의 Allegro vivace는 "생동감 있게"라는 지시어의 의미를 정확히 파악하여, 단순한 빠르기가 아닌 내적 에너지의 표현으로 이해해야 합니다.
음악사적 의의와 영향
멘델스존의 "이탈리아" 교향곡은 19세기 낭만주의 교향곡 문헌에서 독특한 위치를 차지합니다. 베토벤의 무거운 철학적 담론과는 다른 방향으로, 순수한 음악적 아름다움과 서정성을 추구한 이 작품은 후대 작곡가들에게 많은 영감을 주었습니다.
특히 브람스는 이 작품의 구조적 완성도와 주제 발전 기법에서 많은 것을 배웠다고 알려져 있으며, 차이코프스키 역시 멘델스존의 우아한 오케스트레이션에 깊은 인상을 받았습니다.
결론
멘델스존의 교향곡 4번 "이탈리아"는 단순히 여행의 인상을 음악으로 옮긴 작품을 넘어서, 19세기 낭만주의 음악의 이상을 구현한 걸작입니다. 고전적 형식 안에서 낭만적 감성을 완벽하게 표현한 이 작품은, 연주자와 청중 모두에게 순수한 음악적 기쁨을 선사하는 영원한 명작으로 남을 것입니다.
지휘자로서 이 작품을 다룰 때마다 느끼는 것은, 멘델스존의 음악적 천재성과 더불어 그의 인간적 온기입니다. 이탈리아의 햇살처럼 따뜻하면서도 독일적 견고함을 잃지 않는 이 작품은, 진정한 의미에서 국경을 초월한 보편적 아름다움을 담고 있습니다.
https://youtu.be/rqqh5yzzxpc?si=CFB4tKJKXblMwAI1
Mendelssohn Symphony No. 4 "Italian" - A Musical Epic Born in the Land of the Sun
Felix Mendelssohn's Symphony No. 4 in A major Op. 90 "Italian" is the most beloved of his symphonies and one of the masterpieces of 19th-century Romantic music. This work goes beyond simply painting Italian landscapes in music; it is evaluated as a work where Mendelssohn's mature compositional techniques and unique musical sensibility are exquisitely combined.
Compositional Background and Creative Process
From 1830 to 1831, Mendelssohn traveled through Italy and received deep inspiration. Touring Rome, Naples, Venice, and other cities, he was fascinated by Italy's brilliant sunshine, vibrant folk music, and the grandeur of ancient civilization. His time spent in Rome held special meaning for him, and it is said that there he conceived the theme for the first movement of this symphony.
Interestingly, this symphony was completed in 1833 and premiered on May 13 of the same year in London. Although it was composed before Symphony No. 3 "Scottish," it was numbered as No. 4 because the "Scottish" Symphony was published first in 1842 and received the number 3, while the "Italian" Symphony was only published later in 1851 and thus became No. 4. Mendelssohn is known to have never been completely satisfied with this work until the end, and particularly considered continuous revisions to the final movement.
Movement Structure and Musical Characteristics
1st Movement: Allegro vivace (A major)

The first movement begins with a bright and cheerful theme reminiscent of Italy's brilliant sunshine. The first theme presented by the woodwinds is a remarkably natural and organic melody, showcasing Mendelssohn's characteristic delicate orchestration.
From a conductor's perspective, the most important aspect of this movement is the balance between lightness and elegance. If driven too fast, the music loses its dignity; if treated too heavily, the Italian cheerfulness disappears. The key is to clearly distinguish between the staccato treatment of the strings and the legato melodies of the woodwinds.
In the development section, the themes are cleverly varied and developed through various tonalities. Here, Mendelssohn's excellent contrapuntal techniques are revealed, where each voice is independent yet creates overall harmony, showing his musical roots that inherited Bach's tradition.
2nd Movement: Andante con moto (A minor)

The second movement is said to have been inspired by a religious procession that Mendelssohn heard during his Italian travels. The devout and contemplative atmosphere in A minor contrasts with the splendor of the first movement.
What is noteworthy in this movement is Mendelssohn's sophisticated harmonic treatment. Beneath seemingly simple melodies lie complex and refined harmonic progressions, which can only be properly revealed when the conductor carefully balances each voice. Particularly in the A major middle section, dynamic control of the strings is crucial to achieve the effect of warm sunlight filtering through.
3rd Movement: Con moto moderato (A major)

The third movement in minuet and trio form is where Mendelssohn's elfin lightness is best revealed. The unique timbre created by string pizzicato and woodwind staccato evokes Italian cheerful folk dances.
In terms of conducting technique, very clear beat sense and simultaneously flexible phrasing are required. Particularly in the trio section, the lyrical melody presented by the horn requires balance with surrounding voices, where the conductor's delicate gestures determine the entire orchestra's ensemble.
4th Movement: Saltarello (Presto) (A minor-A major)

The final movement is based on the saltarello, a traditional Italian folk dance. This movement, which begins in A minor and ends in A major, was also the part Mendelssohn struggled with most.
For successful performance of this movement, rhythmic drive is most important. To effectively implement the leaping rhythmic patterns characteristic of the saltarello, the entire orchestra must move like one organism. Particularly in sections where string tremolo and woodwind countermelodies harmonize, clear communication of the conductor's intention is essential.
Orchestration Characteristics
One of the most notable aspects of Mendelssohn's "Italian" Symphony is his excellent orchestration. He perfectly understood the characteristics of each instrument and based on this, created transparent yet rich sonorities.
The use of the woodwind section is particularly impressive, with flute, oboe, clarinet, and bassoon each maintaining their individuality while creating a unified timbre. In the string section, various bowing techniques are utilized to broaden the range of expression, and the brass instruments intervene precisely at necessary moments without being excessive, enhancing the dramatic effect of the music.
Performance and Interpretive Considerations
As a conductor dealing with this work, the most important thing is the balance between "Italian" coloring and Mendelssohn's characteristic German solidity. If approached too lightly, the structural solidity of the work can be lost; if treated too heavily, the Italian lightness and freedom disappear.
Tempo setting is also an important consideration. To maintain overall unity while bringing out the character of each movement, the tempo relationships between movements must be carefully established. Particularly, the Allegro vivace of the first movement should accurately grasp the meaning of the marking "lively," understanding it as an expression of internal energy rather than mere speed.
Historical Significance and Influence
Mendelssohn's "Italian" Symphony occupies a unique position in 19th-century Romantic symphonic literature. Unlike Beethoven's heavy philosophical discourse, this work pursued pure musical beauty and lyricism in a different direction, providing much inspiration to later composers.
Brahms in particular is known to have learned much from this work's structural completeness and thematic development techniques, and Tchaikovsky was also deeply impressed by Mendelssohn's elegant orchestration.
Conclusion
Mendelssohn's Symphony No. 4 "Italian" goes beyond being a work that simply transferred travel impressions into music; it is a masterpiece that embodied the ideals of 19th-century Romantic music. This work, which perfectly expresses Romantic sensibility within classical form, will remain an eternal masterpiece that brings pure musical joy to both performers and audiences.
What I feel each time I conduct this work is Mendelssohn's musical genius along with his human warmth. This work, warm like Italian sunshine yet not losing German solidity, contains universal beauty that truly transcends borders.