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초창기 미국의 예술정책(Early American Arts Policy)

by 정마에Zeongmae 2024. 11. 11.
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▲미국 초대 대통령 조지 워싱턴

    1788년 초대 대통령 조지 워싱턴George Washington이 "예술과 과학은 우리나라를 번영시키고 나아가 인류의 행복을 꽃피우기 위해 반드시 필요합니다"라고 국가 발전을 위한 예술의 중요성을 밝힌 이래, 1790년 최초로 공연예술 부문에 국가적 지원이 이루어졌다. 바로 미 해군밴드의 설립이었다. 군악대에 대한 연방정부의 지원은 현재까지도 중요한 전통으로 자리 잡고 있다. 미 육군밴드의 예산만 해도 국립예술기금의 예산과 버금갈 만큼 큰 비중을 차지한다.

    미국의 국가수립 당시 예술정책에 대한 국가 지도자들의 태도를 보여 주는 실례로 자주 거론되는 글이 있다. 제2대 대통령 존 애덤스John Adams 가 아내에게 보낸 편지에 포함된 글이다.

    "나는 어쩔 수 없이 정치와 전쟁을 공부해야 합니다. 그러면 우리 아이들은 수학, 철학, 지리, 자연사, 해양, 건축, 항해, 상 업, 농업을 공부할 수 있는 자유를 얻을 수 있겠지요. 그러고 나면 그다음 세대의 아이들은 미술과 시와 음악을 공부할 수 있는 권리를 얻을 수 있을 겁니다."

    존 애덤스의 이런 생각은 예술의 향수를 국가수립의 궁극적인 목적으로 삼는다는 면에서 예술을 옹호하고 그 가치를 높게 평가하는 태도로 해석되었다. 하지만 다른 한 편으로 생각하면 정책 우선순위 중에서 예술이 가장 뒤처지는 것으로 간주하는 내용으로 해석될 수도 있다. 우선 먹고사는 문제가 해결된 다음에야 예술을 고려할 수 있다는 말이기 때문이다.

    이런 초기 지도자들의 생각을 반영하듯, 1930년대에 이르기까지 예술 진흥을 위한 미국 연방정부 차원의 정책은 사실상 없었다고 해도 과언이 아니다. 다만 한 가지 이례적인 것은 1930년대 대공황에 따른 뉴딜 정책의 일환으로 공공사업진흥국 Work Progress Administration: WPA이 예술가들을 대규모로 고용한 것이었다. 이는 다른 부문과 마찬가지로 국민 일자리 제공 정책으로 기획되었는데, 의도는 어찌 되었든 연방연극사업, 연방음악사업 등으로 무려 4만 명에 달하는 예술가들을 고용해 지원함으로써 당시 예술가들의 복지를 위해 국가가 상당한 기여를 한 것으로 평가된다.

    2차 대전 후 이어진 냉전시대에는 러시아(구 소련)의 빛나는 예술전통에 대한 경쟁의식과 전후의 호황을 바탕으로 미국 국제공보프로그램USIA 지원프로그램을 통해 수많은 예술가들의 해외 공연을 지원했다. 체제 간의 경쟁에서 이루어진 다분히 정치적 행동이었지만 이를 통해 실질적으로 마사 그레이엄 등 '미국적'인 색채를 띤 많은 예술가들이 국제적 수준으로 성장할 수 있었다.[각주:1]

https://youtu.be/75joH7kGXlw?si=_2LESkzNqRuI0u8J


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    In 1788, the first president, George Washington, declared the importance of the arts for national development by saying, "Art and science are essential to the prosperity of our country and, furthermore, to the happiness of mankind." In 1790, the first national support for the performing arts was provided. This was the establishment of the U.S. Navy Band. Federal support for military bands remains an important tradition to this day. The budget of the U.S. Army Band alone is as large as that of the National Endowment for the Arts.

    There is a passage that is often cited as an example of the attitude of national leaders toward arts policy at the time of the founding of the United States. It is a passage from a letter sent to his wife by the second president, John Adams.

    "I must study politics and war. Then my children will have the freedom to study mathematics, philosophy, geography, natural history, oceans, architecture, navigation, commerce, and agriculture. Then the children of the next generation will have the right to study art, poetry, and music."

    John Adams’s idea was interpreted as an attitude of advocating and highly valuing art in that he considered the enjoyment of art as the ultimate goal of establishing a nation. However, on the other hand, it could be interpreted as considering art as the most backward among policy priorities. This is because it means that art can be considered only after the problem of making a living has been solved.

    Reflecting the thoughts of these early leaders, it is no exaggeration to say that there were virtually no policies at the federal level for the promotion of the arts until the 1930s. The only exception was the Works Progress Administration (WPA), which employed artists on a large scale as part of the New Deal policy following the Great Depression of the 1930s. This, like other sectors, was planned as a policy to provide jobs to the people, but regardless of the intention, it is evaluated that the state made a significant contribution to the welfare of artists at the time by hiring and supporting as many as 40,000 artists through the Federal Theater Project and the Federal Music Project.

    During the Cold War era following World War II, based on the competitive spirit of Russia (former Soviet Union)’s brilliant artistic tradition and the post-war boom, the USIA program supported overseas performances by numerous artists. It was a largely political action in the competition between systems, but through this, many artists with “American” characteristics, such as Martha Graham, were able to grow to an international level.

  1. 용호성, 「예술경영」 중에서 [본문으로]
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