바로크의 오케스트라(Orchestra in Baroque)
18세기 바로크시기 몇몇 새로운 오케스트라는 오르간의 모방을 통해서 발전하였다. 바흐의 오케스트라가 여기에 해당된다.
바흐는 근대적 의미의 오케스트라 작품을 작곡하지 않았다. 그의 「브란덴부르크 협주곡(Brandenburgische Konzerte)」들은 일종의 실내악이다. 이 작품들은 아주 다양한 악기 편성을 가지고 있으며, 뚜렷한 오케스트라의 편성원칙을 보여주고 있지 않다.
헨델의 「콘체르토 그로소」들과 특정 기회를 위해 작곡된 그의 몇몇 기악 작품들은 당시의 콘체르토(Concerto)의 기본 원칙에 따른 악기 편성을 가졌으며, 이들 작품들은 몇몇 관악기들의 합류 하에 소편성 현악 그룹과 대편성 현악 그룹이 교대로 연주하게끔 하였다. 물론 이 모든 작품에서, 특히 헨델의 오라토리오나 또는 바흐의 칸타타와 수난곡의 반주 파트에서는 더욱더 무의식적인 오르간의 모방을 감지하게 만든다.
우리들은 이러한 오케스트라적 성부들, 특히 호른, 트럼펫, 오보에 및 여타 관악기들을 두 대가의 음에 대한 사고를 항시 지배했던 오르간을 보충하는 악기들로 간주해야만 하는 것이다.
오케스트라 음악의 중요한 발전적 계기는 '콜레기아 무지카(Collegia musica)'에서 비롯되었다. 이러한 음악애호가들의 연주단체들은 특히 독일과 스위스에서 널리 보급되었다. 이 연주단체들은 우선 대학의 학생들과 선생들로 구성되었고, 후에 시민계층들이 가세하였다. '콜레기아 무지카'는 1700년경 모든 대학도시에서 조직되었다. 이것은 예를 들어 라이프치히의 '게반트하우스콘체르트(Gewandhauskonzert)'와 같은 훗날의 공공음악회의 출발점이 되었다.
런던에서는 17세기의 마지막 4반세기에 몇몇의 경영자들에 의해 공개음악회들이 개최되었다. 1
파리에서는 1725년에 작곡가 필리도르(Philidor)가 그 유명한 '콩세르 스피리튀엘(Concert spirituel)'을 시작했다. 이 음악회들은 교회 밖에서 연주되는 프랑스의 첫 번째 공개음악회였다.
당시 음악에서 사용되었던 '모음곡(Suite)' 또는 '파르티타(Partita)'라고 불리는 기악음악의 유형들은 주로 춤곡에서 유래되었다. 그러나 사람들이 이러한 춤을 더 이상 실제로는 출 수 없었고, 상상 속에서만 이루어졌기 때문에, 이 춤곡은 이상화되었고, 새로운 지적 즐거움의 토대를 제공하였다.
https://youtu.be/Ti_B7kOtTEA?si=nU7h3E5qX9kpTubx
During the Baroque period in the 18th century, some new orchestras developed through the imitation of the organ. Bach's orchestra is included in this category.
Bach did not compose orchestra works in the modern sense. His "Brandenburgische Konzerte" are a kind of chamber music. These works have a wide variety of instrumental arrangements and do not show a clear principle of organization of the orchestra.
Handel's "Concerto Grosso" and several of his instrumental works composed for specific opportunities had instrumental arrangements in accordance with the basic principles of Concerto at the time, and these pieces were joined by a few wind instruments, allowing small-biased and large-scale string groups to play alternately. Of course, in all these works, especially in Handel's oratorio or Bach's cantata and the accompaniment of Passion, the more unconscious imitation of the organ is felt.
We must consider these orchestral voices, especially the horn, trumpet, oboe, and other wind instruments, as supplementary instruments to the organ that always dominated the thought of the two masters of sound.
An important developmental trigger for orchestra music originated from 'Collegia musica'. Performing organizations of these music lovers were especially widely distributed in Germany and Switzerland. These performing organizations were first composed of university students and teachers, and later the civic class joined. 'Collegia Musica' was organized around 1700 in all university cities. This became the starting point for future public concerts such as Leipzig's 'Gewandhauskonzert', for example.
In London, public concerts were held in the last quarter of the 17th century by several executives.
In Paris, composer Philidor began the famous 'Concert Spirituel' in 1725. These were the first public concerts in France to be played outside of the church.
The types of instrumental music called 'Suite' or 'Partita' used in music at the time were mainly derived from dance music. However, as people could no longer actually perform these dances and were performed only in imagination, this dance song was idealized and provided a new foundation for intellectual enjoyment.
- 베니스터(Banister), 브리튼(Britton), 킹(King) [본문으로]