Music Story

베토벤 바이올린 소나타 9번 <크로이처>(Beethoven Violin Sonata No. 9 in A major, Op. 47, "Kreutz

정마에Zeongmae 2024. 11. 22. 07:49
728x90
반응형

    1803년 5월에 완성된 이 소나타는 베토벤의 전 10곡의 <바이올린과 피아노를 위한 소나타> 가운데 가장 뛰어난 작품일 뿐만 아니라, 프랑크나 브람스의 소나타를 위시한 이런 종류 악곡 중에서 최고의 걸작이라고 할 만하다. 이 소나타는 일반적인 바이올린 소나타와는 다르게 화려한 연주 효과를 가지고 있다. 그러나 그것은 다만 외면적인 연주 효과에만 그치는 것은 아니다. 박력을 가지고 강렬히 호소해 오는 동적인 정서 및 그에 대응하여 사이에 낀 제2악장의 조용한 아름다움은 이 시대 특유의 극적인 정신의 기복을 나타내고 있다. 베토벤의 웅변적인 작곡 기술이 가장 위력을 발휘하여 성숙한 베토벤의 충만된 내면의 세계를 크고 풍부하게 표현한 것이라고 말할 수 있을 것이다.

▲ 크로이처 소나타 original edition의 표지


    제1 악장 아다지오 소스테누토-프레스토 가장조 3/4박자

    서주가 붙은 소나타 형식으로 서주부 아다지오 소스테누토는 바이올린만으로 시작되어 즉시 피아노에 의해 되풀이된다. 그리고 대화하듯이 진행을 계속하여 마침내 피아니시모로 사라진다.
    제시부는 프레스토, a단조, 2/2박자로 바뀌어 즉시 바이올린이 스타카토로 몰아세우듯 열정적인 제1주제를 연주한다. 이 주제의 리듬이 전체를 지배하고 있다. 이것은 곧 피아노로 되풀이되고 다음에 화려한 카덴차가 나타난다. 제2주제는 E장조로 처음에는 바이올린에 의해 우아하고 아름답게 노래된다. 이 주제는 제1주제가 동적으로 강렬한 데 반하여, 조용히 기도하듯 평화로운 느낌을 가지고 있어 두드러진 대조를 이루고 있다. 이 주제가 즉시 피아노로 되풀이된 후, 템포는 아다지오로 바뀌어 한숨 돌리지만, 다시 원래 템포로 곧 돌아가 곡은 또다시 격렬해져 분명한 악구가 나타난다. 이어 또 하나의 새로운 주제가 처음에는 피아노에 용맹스럽게 나타나고, 이어 바이올린으로 되풀이된다.
    전개부는 이 새로운 주제를 피아노가 연주하기 시작하여 화려하게 처리된다. 재현부는 제1주제가 처음 d단조로 나타나 이것을 되풀이하여 원조로 돌아와 경과구를 거쳐 제2주제가 A장조로 옮겨져 다시 나타나 규칙대로 진행된다. 코다에는 제1주제가 화려하게 나타나고, 이윽고 아다지오가 되어 앞서 소개된 악구가 두터운 화음으로 제시하고, 다시 프레스토를 되찾아 찬연히 끝마친다.

    제2 악장 안단테 콘 바리아치오니

   안단테의 평안한 주제와  4개의 변주곡으로 이루어져 있다. 주제 및 변주가 모두 2/4박자이다. 주제는 F장조인데 피아노로 서정적으로 노래되며 다시 바이올린으로 되풀이된다. 이어 피아노가 중간 악절을 연주하고, 이하 이 두 부분이 교대로 나타나, 전체적으로 3부 형식을 이루고 있다.

    제3악장 피날레 프레스토 가장조 6/8박자

    소나타 형식으로 된 이 악장은 원래 'Op.30의 1의 바이올린 소나타' 제3 악장을 위해 쓴 것이었다. 하지만 그 계획이 변경된 이유는 곡이 너무 화려하다는 데 있었다. 사실 이 악장은 약동하는 타란텔라풍의 리듬에 지배되어 놀랄 만큼 화려한 효과를 가지고 있다.

https://youtu.be/COGcCBJAC6I?si=Z0H62EovRuDF74Ox


반응형

    Completed in May 1803, this sonata is not only the most outstanding work among Beethoven's ten <Sonatas for Violin and Piano>, but also the best masterpiece among this type of music, including the sonatas of Franck and Brahms. Unlike ordinary violin sonatas, this sonata has a splendid performance effect. However, it is not limited to the external performance effect. The dynamic emotions that appeal with force and intensity, and the quiet beauty of the second movement in response, show the dramatic ups and downs of the spirit unique to this era. It can be said that Beethoven's eloquent composition skills were at their most powerful, expressing the mature inner world of Beethoven in a large and rich way.

    1st movement Adagio sostenuto-presto A major 3/4 

    In the form of a sonata with an introduction, the introduction Adagio sostenuto begins with the violin alone and is immediately repeated by the piano. And it continues as if in a conversation, and finally disappears into pianissimo.
    The exposition changes to presto, a minor, 2/2 beat, and immediately the violin plays the passionate first theme, driving it forward with staccato. The rhythm of this theme dominates the entire piece. This is soon repeated by the piano, and then a splendid cadenza appears. The second theme is in E major, and is initially sung elegantly and beautifully by the violin. This theme has a peaceful feeling, like a quiet prayer, in contrast to the dynamic intensity of the first theme, forming a striking contrast. After this theme is immediately repeated by the piano, the tempo changes to adagio, taking a breather, but soon returns to the original tempo, and the piece becomes intense again, with a clear musical phrase. Then, another new theme appears bravely at first by the piano, and then is repeated by the violin.
    The development section is handled splendidly, with the piano beginning to play this new theme. The recapitulation begins with the first theme in D minor, repeats it, returns to the original key, and then moves to A major and reappears, proceeding according to the rules. The first theme appears brilliantly in the coda, and soon becomes Adagio, presenting the previously introduced phrases in thick chords, and then returns to Presto to conclude brilliantly.

    2nd movement Andante con variazioni 

    It consists of the peaceful theme of Andante and four variations. The theme and variations are both in 2/4 time. The theme is in F major, lyrically sung by the piano and repeated by the violin. The piano then plays the middle section, and these two parts appear alternately, forming a three-part form overall.

    3rd movement Finale Presto A major 6/8 

    This movement, in sonata form, was originally written for the third movement of the 'Violin Sonata of Op. 30 No. 1'. But the reason the plan was changed was that the piece was too flashy. In fact, the movement is dominated by a lively tarantella-like rhythm, and has a surprisingly flashy effect.

 
 
 
 

728x90
반응형