성공적인 연주란(What is a successful performance)
정말로 성공적인 연주는 순간에 푹 빠져서 그 어떤 것 도 우리를 방해하지 않는 연주다. 그리고 이런 연주에서는 음악의 구조가 자연스럽게 만들어진다. 모두가 정확한 곳에서 자리를 딱딱 잡아 음악이 전체적인 모양을 갖춰간다. 순간의 강렬함은 계속 유지하면서...
모든 파트가 하나로 연결되어 연속적인 라인을 만들어내야 한다. 이것은 순간에 집중하면서 동시에 머릿속으로 보폭을 계산해야 하는 문제다. 이것이 잘되지 않는다면 내가 음악의 흐름을 끊는 몸짓을 취했거나 연주의 에너지를 따라가지 않고 의식적으로 마디를 세어 음악을 방해하기 때문이다.
지휘자의 몸짓은 음악의 흐름을 처음부터 끝까지 유지해야 한다. 그런데 만약 이런 과정을 하나하나 따지기 시작한다면, 그러니까 너무 의식적으로 생각하다 보면, 비밀스럽게 이루어지는 순환이 깨질 수 있다. 자신이, 그리고 연주자들이 무엇을 하는지 신경 쓰다 보면 일이 틀어지기 시작한다. 물리적으로 내가 지시하는 박은 바뀐다. 그런데 내가 앙상블을 맞추려고 하면 박을 명확하게 강조하려고 힘이 들어가기 시작한다. 그러면 역설적이게도 연주자들이 호흡을 맞추기가 더 어려워진다. 차라리 몸짓이 덜 정확하고 더 모호한 것이 낫다. 그래야 음악이 박자에 제한되지 않고 박과 박 사이에서 자유롭게 움직인다.
단언컨대 연주하기 전에 지휘자의 머릿속에 정확한 음이 들린다면, 연주자도 절대로 실수하지 않는다. 하지만 머릿속에서 음을 듣지 못하는 연주에서는 멋진 음악적 효과가 일어나지 않는다. 참으로 놀라운 일이다.
이것은 집중력의 힘이다. 그 순간 절대적인 연결이 이루어지면서 연주가 새로운 수준으로 도약하는 것이다.
2024.09.15 - [Music Story/지휘자와 오케스트라] - 좋은 지휘자 되기(To be a good conductor)
https://youtu.be/tEc6NDHk_pc?si=3TNcbZdx3yib6THb
A truly successful performance is one in which we fall in love with the moment and nothing gets in our way. In this kind of performance, the structure of the music is made naturally. Everyone takes their place in the right place and the music takes on the overall shape. While maintaining the intensity of the moment...
All parts must be connected into one to create a continuous line. This is a matter of concentrating on the moment and calculating the stride in your head at the same time. If this doesn't work out, it's because I made a gesture to break the flow of music or consciously counted nodes without following the energy of the performance.
The conductor's gestures must maintain the flow of music from beginning to end. However, if you start to think about these processes one by one, so if you think too consciously, the secret cycle can be broken. Things start to go wrong when you care about yourself and what the performers are doing. The beat I physically direct changes. But when I try to match the ensemble, I start to work hard to emphasize the beat clearly. Paradoxically, this makes it more difficult for the performers to work together. It is better if the gestures are less accurate and more ambiguous. That way, the music is not limited to the beat and moves freely between the beat.
I affirm that if a conductor hears the correct sound in his or her head before performing, the performer will never make a mistake. However, when a conductor fails to hear a note in his or her head, no great musical effect occurs. It is truly remarkable.
This is the power of concentration. At that moment, an absolute connection is made, and the performance leaps to a new level.