Music Story/서양음악사

바로크 음악의 소리에 대한 이상(The ideal of the sound of baroque music)

정마에Zeongmae 2024. 3. 1. 21:54
728x90
반응형

    개개의 예술이 양식의 변화에 따라서 변해지는 형식·색채의 일정한 이상을 가지는 것처럼 음악도 어떤 시대에 유행하는 특수한 양식에 반응해서 변화하는 소리의 이상(理想)을 가지게 된다. 새로운 소리의 이상이 양식의 변화를 만들어내는가, 또한 새로운 양식개념의 결과 새로운 소리의 이상이 생기는가 하는 문제는 현재로서는 충분히 밝혀져 있지 않다. 그러나 일견 모순인 것처럼 생각되는 이 두 개의 가능성은 동시에 상호작용하고 있는 것이라고 생각된다.

    확실히 바로크 음악 고유의 소리의 이상이라는 것이 있다. 그리고 이 이상은 바로크의 건축·조각·회화가 가지는 양식 상의 특성과 명백히 일치하고 있다. 바로크 음악은 성악·기악의 어느 면에서도 예민한 음향을 좋아하고 17세기에는 작품의 양에 있어서도 기술의 높이에 있어서도 기악이 매우 발전한 것이다.

    1600년까지는 악기는 인성에 종속하는 지위에 있고 어느 정도 사용되었다 할지라도 실제는 인성의 다성적인 앙상블 안에서의 한 개 또는 몇 개의 성부를 대신하는데 지나지 않았다. 1600년 이후 음악가들은 여러 악기의 특질과 그것의 음질, 성능에 한층 더 세밀한 주의를 기울이게 되었다. 그 결과 여러 종류의 관악기, 현악기, 오르간, 하프시코드를 위한 새로운 순수한 기악의 스타일이 생겼다.
 

▲앙드레 부이스(André Bouys), 《음악모임》. 캔버스에 유채, 1710년경. 전형적인 바로크 실내악 연주를 보여준다.

 
    바로크 시대의 관현악에는 관악기가 큰 역할을 차지했던 까닭에, 그 소리의 질은 하이든, 모차르트, 베토벤이 현악을 중심으로 해서 쓰고, 오늘날의 사람들에게 친숙한 빈 고전파의 오케스트라와는 매우 다른 것이었다.

    불행히도 바로크 시대 악기의 거의 전부가, 특히 수많은 코넷 족은 안 쓰이게 되어 버렸다. 그 때문에 현재로서는 17세기 관현악의 음질을 재생하는 것은 대개의 경우 불가능하다. 그러나 음악의 형태와 그 소리울림에 대한 작곡가의 의도 사이에는 밀접한 관계가 있다는 것을 우리들은 점차로 명백히 인식하게 되었다.

     오늘날 우리들은 음악 작품의 재현에 있어서 만일 음질이 전혀 다르게 바뀌어진다면 그 음악 작품이 왜곡되어 버린다는 사실을 깨닫고 있다. 그 결과 안 쓰이게 된 악기를 특정한 목적을 위해서 부활시켜 사용하게 되고, 오늘날 16, 17세기의 하프시코드(쳄발로)와 비올라 족의 악기가 부활되고 또한 특히, 독일에서는 바로크 시대의 여러 악기의 음색을 어느 정도라도 보존하고 있는 바로크 오르간의 복원이 행하여지고 있다.

    적어도 독일의 바로크 음악에서 얼마나 기악적인 감각이 유력했던가 하는 것은 바흐의 칸타타나 수난곡을 보면 명백하다. 여기에는 성악과 기악의 동화(同化)가 극단적으로 이루어져 버렸기 때문에, 어느 성악의 성부를 끄집어내어 보아도 플루트나 바이올린, 그리고 트럼펫과 같은 악기의 성부마저도 거의 외견상의 차이가 없다.

    "오르간의 음색이상(音色理想)의 변천"이라는 훌륭한 논문을 쓴 월리발트 구를리트는 이른바 「바로크 시대의 음악의 내재적 신비성」이라는 것에 대한 심리적 설명을 시도하고 있다. 초기 바로크의 연주자들은 관악기, 예컨대 블록 플루트나 코넷 등에서 개인적인 감정의 표출을 행하려고 하지는 않았다. 그들은 마음에 호소하는 정서, 18세기에는 오히려 즐겨 받아들여진 affetto(정서)를 피하고 오히려 비인간적 연주를 추구한 것이다. 여기에서 동물이나 새나 곤충-뻐꾹새, 수탉, 꿀벌을 바로 그대로 모방하려는 경향이 생겼다. 1650년 경에 독일 음악가에게 있어서는 이와 같은 비인간적인 음향은 상징적인 의미를 가지며 인간성을 높이는 신비로운 힘을 가지는 것이라고 믿어지고 있었다.
 

2024.02.18 - [Music Story/서양음악사] - 17세기 독일 음악의 풍토 2(The climate of German music in the 17th century 2)

17세기 독일 음악의 풍토 2(The climate of German music in the 17th century 2)

음악여행을 계속해 가면, 다음으로 작센의 상업과 학문의 중심지인 라이프치히에 도달한다. 어느 누구라도 성 토마스교회와 여기에서의 바흐의 활동은 다 알고 있다. 그러나 바흐에 앞서 약 200

zeong.tistory.com

 
https://youtu.be/w-BQevqq2hM?si=myNed2XhM8j1qU6l

 


반응형

 
    Just as individual art has certain ideals of form and color that change according to changes in style, music has ideals of sound that change in response to the special styles that are popular in certain times. The question of whether the abnormality of a new sound creates a change in style, or whether the abnormality of a new sound occurs as a result of the new concept of style, is not fully understood at present. However, at first glance, these two possibilities, which seem contradictory, seem to be interacting at the same time.

    Certainly, there is an ideal of Baroque music's own sound. And this ideal is clearly consistent with the ambivalence characteristics of Baroque architecture, sculpture, and painting. Baroque music likes sensitive sound in both aspects of vocal music and instrumental music, and in the 17th century, instrumental music developed very much in terms of the quantity and height of technology.

    Until 1600, an instrument was in a position dependent on personality, and even if it was used to some extent, it was actually nothing more than replacing one or several voices in the polyphonic ensemble of personality. After 1600, musicians paid more detailed attention to the characteristics of various instruments and their sound quality and performance. As a result, a new pure instrumental style for various types of wind instruments, string instruments, organs, and harpsichords was born.

    Because wind instruments played a big role in orchestral music in the Baroque period, the quality of the sound was very different from the Vienna Classical Orchestra, which Haydn, Mozart, and Beethoven wrote around string music and are familiar to today's people.

    Unfortunately, almost all instruments of the Baroque period, especially many Cornets, have become unusable. Therefore, it is currently impossible to reproduce the sound quality of 17th-century orchestral music. However, we have gradually come to realize that there is a close relationship between the form of music and the composer's intention for the sound.

     Today, we realize that if the sound quality changes completely differently in the reproduction of a musical work, the musical work is distorted. As a result, the unused instruments are revived and used for a specific purpose, and today, the harpsichord (Cembalo) and viola instruments in the 16th and 17th centuries are revived, and in Germany, especially, the Baroque organ that preserves the tone of various instruments of the Baroque period to some extent is being restored.

    At least in German baroque music, it is clear from Bach's cantata or Passion how influential the instrumental sense was. Here, since the assimilation of vocal music and instrumental music was extreme, even the voices of instruments such as the flute, violin, and trumpet are hardly outwardly different even if you take out the voice of any vocal music.

    Walibald Gourlitt, who wrote an excellent thesis on "The Transition of Organs' Timbre", is attempting to explain the so-called "Inherent Mystery of Music in the Baroque Age". Early Baroque performers did not try to express personal feelings in wind instruments such as block flute or cornets. They avoided the sentiment that appealed to the heart, the affeto that was enjoyed in the 18th century, and rather pursued inhumane performance. Here, there was a tendency to imitate animals, birds, insects, cuckoos, roosters, and honeybees as they are. Around 1650, for German musicians, it was believed that inhumane sounds like this had symbolic meaning and had mysterious power to increase humanity.

728x90
반응형