베토벤 피아노 소나타 C장조 작품 53(발트슈타인), 1악장 (Beethoven Piano Sonata in C major, Op. 53, 1st Movement)
이 곡은 베토벤이 34세 때인 1804년에 작곡하여 후원자이자 친구인 페르디난트 폰 발트슈타인 백작(1762~1823)에게 헌정하였기에 이 같은 별명이 붙었다.
그 당시 베토벤의 작품특성은 매우 진전되어 자기의 독창적인 분야를 개척할 때인 만큼 걸작이다. 화려한 기교를 구사한 면에 있어서나 구상이 웅대하고 곡상이 신선한 맛이 풍기는 서정적이다.
다른 작품들과 비교해 볼 때 베토벤의 이 작품에서 곧 두드러지는 것이 그 길이이다. 작품은 동기적 사용과 음악적 아이디어의 연결에 있어서 간결하지만, 그 표현의 풍부함과 크기에 있어서는 압도적이다.
베토벤의 독특한 작곡과정은 한 작품이 어떻게 그렇게 크게 만들어질 수 있나를 이해하기 위해 연구될 필요가 있다. 우선 살펴보아야 할 것이 전체적인 균형이다.
베토벤에서 특별히 중요한 두 개의 발전영역은 동기적 사용(motivic use)과, 악구길이의 확장과 축소(expansion and contraction of phrase lengths)에 있다. 작품의 도입동기는 아주 뚜렷하다. 이 작품에서 중요한 부분(제시부, 발전부, 재현부, 코다)에 들어갈 때마다 나오는 반복되는 화음들은 이 악장의 가장 특징적이고 기억할 만한 동기이다. 다른 동기들은 그들의 선율적 · 리듬적 기반의 순응력 때문에 더 큰 변형이 가능하다. 그리고 베토벤 양식의 흥미로운 점은 작은 동기로부터 음악을 구축하는 것에 대한 그의 애착이다.
베토벤의 음악적 역량의 성취를 이해하려면 각 수준에서 그가 갖는 방향적 관리의 질을 이해하는 것이 필수적이다. 작품의 동기, 선율, 화성, 리듬, 악구 등 모든 요소가 사건의 극적 · 논리적 전개를 이루는 데 기여한다. 이것이 베토벤 작품에 나타나는 추진력의 주요 요인이다.
음아적 아이디어의 조절, 개념과 음악적 동기의 발전, 크고 작은 면의 균현 등에 있어서 베토벤은 특유의 필연적인 구도와 흐름을 창조한다. 이것은 이전 시대에서 사용된 필연적인 화성적 진행이 동기적 · 리듬적 · 악구적인 면으로 확대되고 있다고 할 수 있다. 아이디어를 항상 대두시키고 추진력 있게 표현하는 것이 가장 당면한 음악적 명제이다.
<양식적 특징>
① 선율 : 주로 단편적(느린 악장은 예외), 동기적 사용과 발전의 강조, 동기로부터 구성된 간결한 선율, 선율적 내용을 갖는 강한 화성적 기초
② 화성 : 기능적으로 사용, 9화음 사용, 관련이 먼 조로의 전조, 때로는 3도 관계에 의하고 이명동음적 · 온음계적 · 반음계적 전조를 포함함, 변화된 딸림화음도 사용(아직 초기적 기법으로 쓰임)
③ 리듬 : 동기적 성격, 리듬적 동기의 확장과 축소
④ 형식 : 소나타 - 알레그로, 좀 더 발전된 형태로 쓰이고 확장된 경과구 · 발전부 · 코다가 있음
https://youtu.be/UgyL68g_PWc?si=x-JBSBnJ8Foufp4t
This piece was given this nickname because Beethoven composed it in 1804 when he was 34 years old and dedicated it to his patron and friend, Count Ferdinand von Waldstein (1762-1823).
At that time, Beethoven's work characteristics were very advanced, and it was a masterpiece as he was exploring his own unique field. It is lyrical in that it uses brilliant techniques, has a grand conception, and has a fresh taste in the melody.
Compared to other works, the first thing that stands out about this Beethoven work is its length. The work is concise in its use of motifs and the connection of musical ideas, but overwhelming in its richness and scale of expression.
Beethoven’s unique compositional process needs to be studied in order to understand how a piece can be so large. The first thing to look at is the overall balance.
Two particularly important areas of development in Beethoven are his use of motifs and his expansion and contraction of phrase lengths. The introductory motif of the work is very clear. The repeated chords that appear whenever the piece enters an important section (exposition, development, recapitulation, coda) are the most characteristic and memorable motifs of this movement. The other motifs are capable of greater variation because of the flexibility of their melodic and rhythmic foundations. And an interesting aspect of Beethoven’s style is his fondness for building music from small motifs.
To understand the achievements of Beethoven's musical ability, it is essential to understand the quality of his directional management at each level. All elements of the work, including motive, melody, harmony, rhythm, and phrases, contribute to the dramatic and logical development of events. This is the main factor of the driving force in Beethoven's works.
In the control of musical ideas, the development of concepts and musical motives, and the balance of large and small aspects, Beethoven creates a unique inevitable structure and flow. This can be said to be the expansion of the inevitable harmonic progression used in the previous era into the motive, rhythm, and phrase aspects. The most urgent musical proposition is to always bring ideas to the fore and express them with driving force.
<Stylistic features>
① Melody: Mainly fragmentary (except for slow movements), emphasis on motivic use and development, concise melody composed from motives, strong harmonic foundation with melodic content
② Harmony: Functionally used, use of 9 chords, modulation to distant keys, sometimes including alliteration, diatonic, and chromatic modulations based on the third relationship, use of changed dominant chords (still used as an early technique)
③ Rhythm: Motivic character, expansion and reduction of rhythmic motives
④ Form: Sonata-Allegro, used in a more developed form, with expanded passages, development sections, and codas